anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



maandag 16 juni 2014

weer terug...

Net terug uit het heerlijke Toscane van een heerlijke vakantie die we doorbrachten op twee verschillende agriturismo's.  Een agriturismo is een authentiek gerestaureerde boerderij of landhuis waarvan kamers, appartementen of vrijstaande huisjes verhuurd worden aan gasten. De meeste agriturismo's (eigenlijk agriturismi, in het Italiaans) produceren wijn of olijfolie, maar soms ook kaas, honing of jam. Een agriturismo is uiteraard landelijk dus is meestal omringd door wijngaarden, olijfbomen, heuvels of bergen 
Wij verbleven de eerste week in een appartement waar we eens vaker zijn geweest. We werden er als familie begroet en kregen zelfs een flinke korting bij het afrekenen:-) We verkenden opnieuw kleine dorpjes, genoten van het fenomenale uitzicht vanaf de heuvel waar het huis lag, lagen heerlijk bij het mooie zwembad (ik) of namen een flinke duik (manlief).

Aan het eind van deze week haalden we onze jongste dochter en haar vriend op van het vliegveld Pisa.  Ze gingen mee naar de volgende bestemming, een flink aantal kilometers hoger gelegen. Ook een agriturismo, maar ditmaal een nieuwere, hoewel ook in authentieke stijl gerenoveerd.
Het was heerlijk om ze een paar dagen te logeren te hebben. We deden een aantal wijnproeverijen, want schoonzoon is een wijnkenner en -verzamelaar. Op de terugweg hadden we dus aardig wat bagage extra aan wijn en olijfolie, want ook van deze laatste hebben we veel en vaak geproefd. Uiteraard konden zij dat niet meenemen in het vliegtuig dus.....:-
Ook gingen we een dag naar Florence. Wat een heerlijke stad is dat toch. We hadden ditmaal al kaartjes voor het Uffizi via het Internet gekocht, want vorige keren was de rij wachtenden vreselijk lang (soms moeten bezoekers wel vijf uur in de rij staan, hoorde ik). Dit maal kostte het ons slechts een half uurtje. Schitterend museum, vind ik. Het gebouw zelf is al een kunstwerk. Het werd in de 16e eeuw gebouwd in opdracht van Cosimo de Medici. Het was aanvankelijk bedoeld als kantoorruimte voor de bankiersfamilie. Later brachten ze er hun kunstschatten onder en stelden de collectie open voor het publiek. De verzameling bestaat uit schilderkunst van de late middeleeuwen en vroege renaissance tot de barok. Er staan veel Griekse en Romeinse beeldhouwwerken, alsmede veel waardevolle en belangrijke schilderijen van schilders als: Botticelli, Raphael, Caravaggio, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Titiaan, Rubens, Rembrandt en nog zo veel anderen.
Toen we aan het eind van de week de kids weer terug naar het vliegveld brachten, hadden we nog twee dagen samen. De temperaturen die twee weken schitterend waren geweest, begonnen op te lopen tot een broeierige hoogte, want er werd slecht weer verwacht. Die dagen hebben we dus rustig in de schaduw doorgebracht, al lezend en puzzelend, met hooguit een uitstapje naar een favoriet restaurantje.
We kunnen er dus weer tegen. En dat is maar goed ook, want morgen wordt Hubbie geopereerd en later deze week ga ik door de scan. Gelukkig geen ernstige dingen, maar wel vervelend. Maar wat moet gebeuren, moet gebeuren! Is niet anders. Gelukkig zijn er ook veel leuke dingen! Zo gingen we vanmiddag naar onze oudste dochter en haar man en natuurlijk mijn grote liefde Ernst! Door de telefoon hoorde ik al dat zijn woordenschat behoorlijk is toegenomen en hij babbelt inderdaad de hele dag door gezellig tegen iedereen aan. Zo'n heerlijk mannetje!
Ik heb jullie posten niet allemaal gelezen, dus ik heb nog veel in te halen. Maar daar heb ik de komende tijd gelegenheid genoeg voor.
En ik zag dat ik weer een aantal nieuwe volgers heb, waarvoor dank. Wees welkom!
Iedereen een fijne week gewenst!

SAN GIMIGNANO:
 
FLORENCE:
 
UITZICHT VANUIT ONS EERSTE VERBLIJF:
 
UITZICHT VANUIT ONS TWEEDE VERBLIJF:

23 opmerkingen:

  1. Toscane is zo'n mooi gebied in Italië, jaren geleden heeft het echt mijn hart gestolen. Omdat we er op een gegeven moment meerdere jaren zijn geweest, zijn we onze vakanties op andere plekken gaan doorbrengen maar ik wil heel graag een keer terug. Wij verbleven er ook altijd in een agriturismo, dus ik heb er helemaal beelden bij hoe mooi jullie er bij hebben gezeten.

    Florence is inderdaad een hele mooie stad. Een van de weinige Italiaanse steden met een echt winkelgebied, dat misten mijn dochters wel in andere steden.

    Fijn dat jullie zo genoten hebben, Janny!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Welkom thuis Janny!
    Wat hebben jullie een heerlijke vakantie gehad, daar kunnen jullie met een fijn gevoel op terugkijken.
    Sterkte voor je man morgen met zijn operatie en jij met je scan een paar dagen later.
    Net wat je zegt, niet leuk! Maar aankomend weekend is het weer achter de rug en dat is ook fijn om te weten, het leven bestaat nou eenmaal niet alleen maar uit leuke dingen.
    Ga je gewoon voor in het weekend weer iets leuks verzinnen om te doen, want dat hebben jullie dan weer verdiend!! ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfs ben ik nog niet in Toscane geweest maar de prachtige sfeerplaatjes spreken voor zichzelf
    jullie hebben vast een zalige vakantie gehad... wat een prachtig zicht hadden jullie in alle 2 van
    de verblijven !
    Voor jullie beiden veel succes, je man met zijn operatie en jij met de scan, straks is alles achter de rug
    en denk je er niet meer aan !
    fijne dag nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalige plek om te genieten. Wij waren er 12 jaar geleden een weekje. Heel veel sterkte met de operatie en de uitslag van de scan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk Janny! Bekende plaatsen voor mij, wat is Italie toch mooi! Dankzij jouw blogje was ik weer even terug!

    Liefs Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In Toscane ben ik nog nooit geweest, maar het lijkt me heerlijk vertoeven. Ben nu twee keer in Italie geweest en zou nog wel een keertje willen gaan hoor. Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad. Sterkte met de operatie en de scan. Zijn de minder leuke dingen, maar wel zo fijn om ze weer achter de rug te hebben zodat je door kan.

    Liefs, Cynthia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi land toch Italië . Ga ik deze zomer ook naartoe, hoop met even mooie foto's thuis te komen.
    Groetjes jilly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schitterende omgeving om vakantie te houden! Kan me voorstellen dat jullie erg genoten hebben.
    En als je dan thuiskomt je kleine manneke weer te horen.
    Ik wens jullie veel sterkte bij de operatie en de scan.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een feest van herkenning voor mij, San Gim. hebben we ook ooit bezocht, evenals al die andere bekende plaatsen zoals Lucca en Sienna etc.., en ook dat museum in Florence, maar daar was het toen ( zo'n 8 jaar geleden ) toch nog niet zo druk...jullie kunnen er weet tegen in ieder geval..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat hebben jullie een heerlijke vakantie gehad. De foto's spreken voor zich. Zelf ben ik nog nooit ik Toscane geweest. Maar het lijkt me zeker de moeite waard om daar eens naar toe te gaan. Ik wens je heel veel sterkte met de operatie van je man en jij met je scan. Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk, de Toscane. We hebben er heel wat (caravan)vakanties doorgebracht. Veel sterkte met de operatie van je man, verder wens ik je een goede scanuitslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O, heerlijk Toscane. Wij zijn er ook een paar keer geweest en deze streek behoort wel tot één van mijn favorieten! Mooie steden, kleine dorpjes, heerlijk eten. Fijn dat jullie zo genoten hebben!
    Sterkte voor de komende dagen en ik zal aan je denken!

    Liefs, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh wat mooi. Ik wil echt, echt, echt een keer naar Toscane!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wowwww welkom thuis...Toscane....ben helemaal niet jaloers hoor echt niet...(((...liefs van mij...prachtige foto's !!!...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Welkom thuis. Prachtige foto's. Zo te zien hebben jullie een fijne vakantie gehad. Succes morgen met je man en zelf met je scan. Dat zijn minder leuke dingen.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat hebben jullie een mooie herinnering gemaakt, de foto's zien er prachtig uit. Ik ben er helaas nog nooit geweest, staat hoog op ons verlanglijstje. Veel sterkte allebei, liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oooo heerlijk Janny!!! niet jaloers hoor...hahahah een beetje maar....lekker nagenieten!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige foto`s laat je zien, fijn dat jullie het heerlijk hebben gehad, wij hopen er deze zomer naar toe te reizen, dus kom ik alvast in de stemming door je post!
    Sterkte met je man en voor jezelf ook hoor!

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Welkom thuis Janny, en wat fijn dat je terug kunt kijken op en geslaagde vakantie.
    Sterkte met de operatie van je man, en jouw scan.
    De omgeving is echt prachtig om te zien, maar nu weer lekker genieten van het thuis zijn en je kleinzoon.

    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk blog, en ik hier via via en heb me gelijk aangemeld als volger! :)

    Neem anders (als je zin hebt) ook eens een kijkje op mijn blog: WONEN a la Mar
    de link is mariekekromme.blogspot.com. Een blog over stoer, sober en landelijk wonen.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie foto's van je reis, de natuur geeft altijd het gevoel van rust en ontspanning....
    groetjes,
    Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo,
    Ik "loop" zomaar tegen je blog aan.
    Gezellig, hoor.
    Leuk, die foto's van Toscane.
    12 jaar geleden was ik er een week en denk daar met plezier an terug.
    We waren ook in Florence en San Gimignano.
    Ik had nog geen digitaal fototoestel, dus heb ik nog een "gewoon" fotoalbum.
    Door jou blog ga ik ze weer eens kijken.
    Sterkte met de operatie en met de scan die je moet laten maken.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen