anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



maandag 30 juni 2014

tuinieren...

Gisteren weer een aantal uren in de tuin gewerkt. Tjee....dat voelde ik wel, zeg!
Zoals jullie weten hebben we hier een heel grote tuin, waar heel veel te onderhouden is. En hoewel ik altijd graag tuinierde is de échte lol er de laatste tijd een beetje af. De jaren gaan toch tellen, of ik het nu toegeef of niet :-)
Bovendien is deze tuin mooi, maar niet helemaal mijn smaak. Een echte bostuin die alleen maar met heel grote ingrepen te veranderen zou zijn. Er staan heel veel, meters hoge, bomen en enorme struiken. Ik krijg van diverse kanten complimenten over de tuin, maar het rare is dat ik met mijn kleine tuintje vroeger blijer was dan met deze enorme bostuin.
Maar goed: ik probeer veel hoekjes te creëren waar mijn sfeer toch enigszins in terug te vinden is. Vandaag is het een beetje regenachtig maar ik ben toch even de tuin in geweest om wat plaatjes te schieten.
Een tijdje geleden kocht ik deze mooie, maar enorm zware betonnen tuinschaal op een rommelmarktje. Hij was al gevuld met oxalis. Op de bovenste foto zie je de oxalis openstaan (bij zonnig weer) en op de tweede foto bij donkerder weer (dan sluit hij zijn bloemetjes).
 
Mijn lieve schoonzoon maakte voor mij nog een zuil van sloophout. Ik moet hem nog even schuren en bewerken, maar ik vind hem nu al geweldig! Daar gaat deze mooie tuinvaas zo meteen een plekje op krijgen.
Verder kocht ik zaterdag nog een aantal eenjarigen. Een van mijn favorieten is de Mexicaanse madelief. Die koop ik elk jaar weer en die heeft zich ook in diverse kieren, spleten en bakken  in onze tuin uitgezaaid! Kijk maar eens hier: alleen de bovenste pot (foto 2 is een close up hiervan) heb ik dit jaar gekocht, de rest zijn allemaal madelieven die zich hebben uitgezaaid in potten, hoekjes en kiertjes. Geen grote, imponerende plant maar lief en bescheiden, daar houd ik van (voor planten dan , tenminste....:-)
Ik zag ooit in een boek van Elisabeth de Lestrieux een foto van een enorme loden bak helemaal gevuld met deze Mexicaanse madelief. Dat heb ik nog steeds voor ogen: ooit komt die loden bak er!




 
 
 
Mijn stokrozen doen vreselijk hun best, maar door de regelmatige buien vallen veel knoppen af. Zonde hoor!

Ik kocht ook nog vlijtige liezen in het wit, voor op de verandatafel. Omdat ze vrij ver naar achteren op de tafel zijn gezet, komt de zon er niet zo veel. Dat maakt dat ze mooier blijven. Ze moeten nog wel wat uitgroeien, maar dat komt vanzelf (ik zie overigens nu dat ik mijn terrastafel weer eens moet opbleken!)


 
Ook wat gipskruid voor op de terrastafel bij Hubbie's werkkamer. Staat gezellig als zijn politieke vriendjes komen vergaderen, ha, ha!
Tenslotte nog een paar plaatjes van bepaalde plekken, met name de hortensia's, in de borders.






 
 
Een lange post met veel foto's is het geworden, zie ik nu.
Maar omdat ik momenteel ook niet zoveel inspiratie heb, maakt dit het wellicht een beetje goed:-)!


24 opmerkingen:

  1. Een romantische tuin. Heel mooi. Ik begrijp best dat je liever een kleinere tuin zou willen. Dat speelt bij ons ook. Zowel fysiek als financieel is een kleine tuin beter te behappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren was het er prima weer voor, zelf ben ik ook een tijd in de tuin bezig geweest. Ik ben blij dat onze tuin wat omvang betreft nogal doorsnee is, met vele meters erbij zou ik er denk ik ook minder plezier in hebben. Ik vind de Franse vaas bij jou zóó mooi...wat een geluk dat je dit op een rommelmarkt tegen kwam.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het allemaal heel mooi hoor, ook al die potten en vazen zijn zo mooi gevuld.
    Ik kan zien dat hier mensen met groene vingers wonen en wat kun je dan genieten he, als alles zo mooi bloeit.
    Het lijkt me inderdaad ontzettend veel werk, zo'n grote tuin onderhouden.
    Wij hebben een kleine achtertuin, een iets grotere voortuin (maar dat is ook de oprit) en een dakterras, als ik daar bakken met planten vul, zijn ze binnen een week verdroogd (er staat de hele dag zon op en ik vergeet ze nog weleens water te geven).
    Een grote tuin zou niets voor ons zijn, eigenlijk hebben we allebei een hekel aan tuinieren.
    Ik kan wel genieten als ik een keurig verzorgde grote tuin bij iemand zie hoor, echt prachtig vind ik dat!!
    Superleuk zo'n tuinpost met veel foto's Janny en die schaal staat vast ook weer prachtig op die zuil straks!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wat ben je ijverig geweest met het vullen van al die potten, ik neem het me altijd voor maar heb er nooit de tijd voor of eigenlijk moet ik zeggen: maak er nooit de tijd voor. Mooi hoor, je Franse vazen!

    Ik moet je nog steeds terugmailen, erg slordig van me. Twee weken geleden echter ben ik plots opgenomen in het ziekenhuis en geopereerd. Ik ben nog niet de oude dus loop met alles enorm achter. Zodra ik meer tijd heb hoop ik alles in te halen.

    Liefs,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb vanmorgen twee uur gemaaid. Lees: ook een grote tuin .... En ook veel minder fut en energie om er veel tijd in te steken. Gelukkig is gazon in de meerderheid en maakt het ons niet uit dat er meer onkruid dan gras zit op menige plek. De hortensia's doen het hier ook zo goed dit jaar, ik blijf boeketten plukken, zó mooi!
    Ooit kocht ik een schattig eenjarig plantje, met kleine gele bloemetjes. Een soort van klavertje leek het wel. En nu is dat het meest hardnekkige en irritante onkruid in gazon, border en tussen de terrasstenen .....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja....dat mexicaans madeliefje is ook bij mij favoriet! Wat een leuk plantje! Ik houd wel van uitzaaien: dat geeft weer allerlei verrassingen het volgende jaar.
    Je hebt wel weer je best gedaan hoor, knap dat je dat op jouw leeftijd(?) nog doet, haha!
    Het is toch heerlijk bezig zijn en dan doe ik elke dag wat, dan merk je het niet zo.
    En dan heb je daarna toch wel eer van je werk dacht ik zo en dat geeft heel veel voldoening!

    Veel tuinplezier gewenst!
    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook graag bezig op ons landgoed, maar in deze tijd van het jaar is het nooit af. Als je rond bent kun je weer vooraan beginnen ;-) Ik moet zeggen dat ik in de loop der tijd wel veel minder precies ben geworden, puur uit zelfbehoud, anders is het niet te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt een prachtige tuin, Janny! Je houd ervan, dat spat van de foto's af. Als je toevallig nog zaden over hebt van een witte stokroos zou ik die van je over willen nemen!

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig al die potten die je gevuld hebt. Dat wil altijd nog wel.
    Maar ik kan je bezwaar van die hele grote tuin wel een beetje delen, al zijn je foto's wel mooi! Maar als je ouder wordt en ook nog andere dingen te doen hebt, kan het ook teveel worden.
    Maar volgens mij is het best fijn om bij je in de tuin te zitten!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er allemaal prachtig uit Janny, wij hebben een kleine tuin. Aan het eind van de zomer ben ik soms blij dat ik weer naar binnen kan omdat je hier niet weg kunt kijken.

    Geniet er van!
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je toch een mooie tuin zeg !!! prachtig !!...liefs van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is het toch heerlijk zo'n grote tuin. Ik kan me voorstellen dat daar een hoop werk in gaat zitten. Wij zijn al heel druk met onze kleine tuintjes. Mooi die margrietjes. Ik wist niet dat je ze kon overhouden. Nog een fijne week, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Soms verlang ik weleens naar een grotere tuin, maar vaker denk ik dat het zo net goed is.
    Er is toch altijd wel veel werk te verrichten, en zeker als je wat ouder of wat gebrekkig word word het toch steeds zwaarder.
    Dus ik ben eigenlijk heel blij met mijn tuin... Maar het ziet er wel weer heel leuk en vrolijk uit bij jou, en daar geniet je dan toch ook wel weer van.

    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige tuin met zoveel mooie bloemen... wij hebben meer een groen tuin en niet zoveel
    bloei en kleur erin...dat mis ik soms wel een beetje.... even wat plannetjes smeden..haha ...
    heb genoten van je post !
    héél fijne dag nog
    liefs
    Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij ons thuis hebben we ook een grote tuin , mams en papa zitten er constant in te wroeten .
    Wat een werk bij jou om al die potten te gieten , wel mooi al die bloemen ,daar hou ik van.
    Ik hoor mijn mama dikwijls zeggen als er na de winter een pot kapot gaat :" die vervangen we niet meer hoor.
    Na al dat zwoegen , geniet maar van je mooie tuin
    Groetjes jilly

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En ik zeg het dus ook...jij hebt een mooie tuin, maar ik snap je gevoel wel hoor, je wilt wel eens wat anders dan altijd maar in die tuin, ik heb dat ook tegenwoordig ook wel een beetje, dat de lol er wat af is, je wilt ook wel eens met een boek in je tuin gaan zitten ofzo...en dan zie je weer van alles....die Mexicaanse madelief is is een leukerd....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie tuinplaatjes weer zeg! Ik vind die pot die je op de zuil hebt staan (vierkantig) ook echt prachtig zeg! Heel stoer!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo,
    Het ziet er allemaal mooi uit.
    Ja, zo'n grote tuin kan ook wel eens lastig zijn.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Janny, bedankt voor je berichtje op mijn blog. Graag zie ik de zaden in het najaar tegemoet. Zullen we onze gegevens even wisselen per e-mail? Je mag een mailtje sturen naar vestywo@hotmail.nl, `k stuur je dan z.s.m. mijn gegevens toe! Fijne avond nog..

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige tuin heb jij !!!

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat gaat vast geweldig staan, die pot op die zuil! Erg mooie plaatjes! Liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoewel het niet helemaal jouw type tuin is, ziet hij er heel sfeervol uit en kan je er in ieder geval hele mooie foto's maken!

    Groetjes,
    Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Derlette4/7/15 08:33

    Hallo Janny, ik was aan het surfen naar de Mexicaanse madelief, en kwam op jou blog terecht. Wat heb je een prachtige foto's erop staan zeg. Echt smullen. Ik zal je onder mijn favorieten zetten, dan kan ik af en toe is kijken op je blog. Leuk, en veel succes.
    Gr. Derlette

    BeantwoordenVerwijderen