anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



dinsdag 29 mei 2012

energie en jam...

Ook zo genoten van het weer, de afgelopen dagen?
Wat een zaligheid, onafgebroken mooi weer.
Ik merk dat ik na alle moeilijke weken hiervoor, weer veel energie terug heb gekregen.
Inmiddels heb ik ook een kruiden/groente tuintje aangelegd. Héél bescheiden, hoor, maar ik heb er veel plezier in. De slasoorten (gewone sla en lollo rosso), de rucola en alle kruiden groeien goed.
Er staat aan kruiden: peterselie, selderij, maggiplant, knoflook, salie in twee soorten, marjolein en citroenmelisse. Naast dit tuintje heb ik grote potten met chocolademunt, gembermunt, appelmunt, laurier, rozemarijn, tijm, citroenverbena en basilicum staan.
Ik kon dit weekend sommige kruiden al in de voorgerechten en toetjes verwerken. Ook waren de grote kannen munt-citroenwater een succes met het warme weer en leuk om te zien bovendien. 

Ik kocht ooit abrikozen-vlierbloesemjam van de Mariënwaerdt. Die was heerlijk en ik wilde ook zoiets maken. Ik ben op zoek gegaan en vond een goed recept in een oude Landleven.
Mijn eigen vlier kreeg verleden jaar rare verschijnselen. Die snoeiden we helemaal terug en dit jaar zijn er dus geen vlierbloesems van eigen bodem. Maar niet getreurd: dichtbij staan vlieren in overvloed in bloei. Ik plukte daar dus een aantal schermen van en verwerkte ze in een heerlijk frisse abrikozenjam. Die maakte ik met gedroogde abrikozen, omdat die wat geconcentreerder zijn en dus meer smaak hebben.  Ik geef je het recept zoals het gepubliceerd is, maar ik heb zelf de helft van alles genomen. Ik wilde niet teveel jam ineens.

Voor 6 á 7 potjes heb je nodig:
750 gr. gedroogde abrikozen
1 flinke kom vlierbloemetjes
500 gr. geleisuiker (2:1)
Van de vlier pluk je alleen die bloemetjes die heel erg rijp zijn en er eigenlijk bijna afvallen (alleen schone bloemetjes plukken, dus niet langs de weg!)
Haal voorzichtig de bloemetjes van de schermen en doe ze in een kom. De abrikozen snijd je in stukjes en laat je een nacht weken in een schaal met water. Weeg daarna de abrikozen inclusief het weekwater en bereken hoeveel geleisuiker je nodig hebt. Het moet 500 gram geleisuiker zijn op 1 kilo abrikozengewicht. Breng de abrikozen met het water aan de kook en laat ongeveer vijf minuutjes doorkoken. Pureer de abrikozen grofweg (of fijner als je dat lekkerder vindt)  en voeg de geleisuiker toe, roer alles goed en kook het nog een paar minuten door. Voeg de vlierbloemetjes toe, roer nogmaals goed en laat de jam niet meer koken.
Vul de (met soda schoongemaakte) potjes met de jam, veeg eventueel gemorste jam meteen weg en draai de deksels erop.
Laat de potjes afkoelen op het aanrecht.
Doe er daarna een etiket op met de naam en de datum.
De jam is in ieder geval één jaar houdbaar.

En jullie? Worden jullie ook zo energiek van dit mooie weer?

8 opmerkingen:

  1. Ja, ik voel me er heerlijk door.
    Het is fantastisch wat je allemaal schrijft, ik begrijp zo goed hoeveel plezier dit geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook al weer jam gemaakt, zó lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat lijkt me dit een heerlijk recept, dat wil ik graag gaan uitproberen. Dank je wel, altijd welkom dit soort toppers!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dit lijkt me een erg lekker receptje! liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En dat noem je dan een "bescheiden moestuintje"?
    Je bent weer zeer voortvarend te werk gegaan. Met slecht weer smaken je zelfgemaakte jams vast nóg lekkerder :-)
    Fijn om te lezen dat je weer in de lift zit. Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, het is heerlijk dit weer. Al wordt het al snel weer veel minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig hé dit zonnige warme weer.
    Wij komen net weer terug van een B&B weekendje in België waar we zelfgemaakte jamrecepten van onze gastvrouw konden proeven. Overheerlijke abrikozen en pruimenjam op ovenverse broodjes! Mmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ben een absolute vlierfan. heb net vlierbloesemlimonade gemaakt. jouw jamrecept ziet er wel heel aanlokkelijk uit. even kijken of ik tijd heb dit weekend ...

    BeantwoordenVerwijderen