anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



maandag 22 februari 2010

Airborne Museum "Hartenstein"...

Afgelopen zondag bezochten we dan eindelijk het vernieuwde Airborne Museum in Oosterbeek. Na een grote verbouwing en uitbreiding is het museum Hartenstein in september 2009 weer heropend.
Nu ligt dit museum bij wijze van spreken bij ons om de hoek, dus afstand was het probleem niet bepaald. Maar de Tweede Wereldoorlog is niet direct een onderwerp waar ik erg in ben geïnteresseerd. Toch vind ik dat je als inwoner moet weten hoe één van de belangrijkste trekpleisters er uit ziet, dus vandaar het bezoek. En ik ben behoorlijk onder de indruk geraakt, moet ik zeggen.
Ik kende de feiten rondom De Slag om Arnhem natuurlijk wel.
(In september 1944 wilden de geallieerden de oorlog snel beslissen door een doorbraak te forceren om de Siegfriedlinie (zware verdedigingslinie van de Duitsers) heen, naar Berlijn en het Ruhrgebied. De doelstelling van Operatie Market Garden werd, na zware gevechten, niet volledig bereikt. De brug in Arnhem bleek letterlijk een brug te ver te zijn. Hartenstein is onderdeel geweest van de gebeurtenissen destijds. De villa was het hoofdkwartier van generaal Urquhart die de leiding over de veldslag had).
Airborne Museum 'Hartenstein' is een bijzonder museum geworden. Het is van binnen compleet gerenoveerd en er is een mooie glazen entree gebouwd. Verder is de villa o.a. ondergronds uitgebreid met 900 vierkante meters expositieruimte. En deze ruimten in de kelder hebben de grootste indruk op me gemaakt! Er is hier een unieke belevenis van de Slag nagebouwd, de “Airborne Experience”. Filmfragmenten op meters hoge wanden, oorlogsgeluiden, straatgevechten, lichtflitsen, nagebouwde oorlogstaferelen maken dat je het gevoel hebt er midden in te staan. Dat maakt het tot een erg realistische beleving. Je krijgt (een heel klein beetje) idee van de angsten die mensen destijds hebben moeten uitstaan.
Ik heb begrepen dat deze Airborne Experience uniek is voor heel Europa en het heeft dan ook terecht een prijs gewonnen: De Gouden Reiger voor de beste ruimtelijke media presentatie in 2009.
Dus voor alle lezers die in de buurt van Oosterbeek zijn of komen: het Airborne Museum "Hartenstein" is het bezoeken zeker waard!

8 opmerkingen:

  1. Klinkt mooi. Ik ben ooit in het oude museum geweest, tenminste....ik meen me zoiets te herinneren maar wat ik gezien heb, weet ik niet meer. Na jouw mooie beschrijving denk ik dit nieuwe Hartenstein toch eens te gaan bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Apart Janny,jij bent denk ik geen geboren Arnhemse.(aannname foei!)
    Van jongsafaan hoorde ik de verhalen over de oorlog.
    De slag om Arnhem ,de Pantonbrug waarover mijn moeder naar school liep
    De evacuatie,opa die niet wou vertrekken
    De terugkomst : Het huis weg alleen een puddingschaaltje nog intakt .
    Gevacueerd zijn in Groningen en kilometers lopen om andere Arnhemmers te ontmoeten.
    Beschietingen op de dijk naar Huissen ,waarbij gewonden vielen.
    Zomaar even in vogelvlucht "de oorlog"
    Eenmaal in mijn leven heb ik een dodenherdenking meegemaakt ,ik werd zo geraakt dat het gewoon een spirituele ervaring was,zo aangrijpend.
    Voor mij dus geen bezoek aan Hartenstein.
    Wel naar restaurant Hartenstein voor een gezongen diner!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Emilie: zeker doen als je in de buurt bent!
    Jarry: Ja, je aanname is wel goed hoor. Ik hoorde ook verhalen van dezelfde strekking thuis en ook mijn ouders hebben veel ellende meegemaakt tijdens die oorlogsjaren. Maar in Hartenstein werd het zo beeldend gebracht dat je je er toch meer bij voor kunt stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Janny, Heb ik ook maar meteen hier een bezoekje gebracht. Mijn zoon Merlijn is op de laatste dag van zijn studentenverblijf ( vier jaar ) in Arnhem onlangs ook in die "realistische"ruimte geweest. Hij is er erg van onder de indruk.
    Ik zal je andere posts ook nog komen lezen.
    Groeten
    Godeliva van Ariadone

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is lang geleden dat we daar waren. Ik ga zeker eens kijken nu het verbouwd is. Lijkt me interessant.
    Yvon Cornelissen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Janny, een indrukwekkende blog. Ooit ben ik in het museum geweest met de lagere school (late middeleeuwen...) en kan me er weinig tot niets van herinneren. Mocht ik in de buurt van oosterbeek komen, dan houd ik het Museum in gedachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ariadone: wellicht hebben je zoon en ik de afgelopen jaren elkaars pad nog wel wel eens gekruisd binnen de H.A.N.!
    Yvon: zeker doen!
    Miriam: ook gaan doen. Is de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook nog in het oude museum geweest. Afgelopen jaar ben ik met mijn man voor zijn werk naar Ieper (België) geweest. (hij is beroepsmilitair) Ook erg indrukwekkend museum, maar veelal op de WO I gericht. Ook de loopgraven in het grensgebied bij Duitsland/Frankrijk (Vogezen) hebben we met de kinderen ooit bezocht. Ontzettend indrukwekkend! Behoorlijk hoog kippenvel-gehalte...
    Enne... 101 dingen in 1001 dagen lijkt veel, maar valt volgens mij wel mee, hoor! Bovendien... je stelt jezelf weer een aantal doelen in het vooruitzicht. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen