anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



dinsdag 27 augustus 2013

paard metamorfose...

Een poosje geleden kocht ik een oud, massief houten paard. Een heel lelijk paard, maar ik zag er eigenlijk wel wat in. En de prijs was redelijk genoeg om het risico te nemen.
Het paard is zo'n 47 cm. hoog en 39 cm. breed. Het was heel vies en overgeschilderd in afschuwelijk  harde kleuren. Er is met houtvuller gewerkt en er is een stukje van zijn oor af.
Maar och...juist die gemankeerde tiepjes vind ik wel leuk:-)
Dus momenteel ben ik bezig het te schuren. En dat is een verdomd rottig karwei, ben ik achter gekomen. Dat had ik wat makkelijker ingeschat. Mijn rechterarm is haast lam van het hanteren van de schuurmachine, staalborstel en schuurpapier.
Gelukkig wordt het wel wat, heb ik het idee.
Ik heb nog maar een heel klein gedeelte gedaan, maar ik laat alvast het verschil zien.
Bovenste foto is door de verkoper genomen en de tweede door mij, na een paar uur werken aan het beest.
Maar dit is dus nog niet het eindresultaat, he?
De bedoeling is om hem helemaal kaal te maken, misschien met nog vage schaduwen van kleuren.
Wat ik er daarna mee ga doen, staat nog niet vast. Ik heb een flesje Esatto loogbeits en ik heb Paste Wax in de kleur Carbon in huis. Maar van beiden heb ik het idee dat het te donker gaat worden.
Ik wil hem graag een beetje grijzig hebben maar niet te donker.
Wat denken jullie, wat is een goede methode?

16 opmerkingen:

  1. Tjonge wat een klus heb jij je op de hals gehaald! Maar.. het is nu al veel mooier, nog even volhouden dus :-)
    Wat je er op moet smeren voor een vergrijsd effect weet ik zo niet.. Gewoon wat proberen op een achterafplekje denk ik..
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom heb je er niet eerst superafbijt opgedaan? Dan haal je die laklaag en verf er zo af en dan wordt het hout ook lekker week, hoef je ook niet zo lang te schuren. Leuk dat je ook die loogbeits hebt gekocht, gewoon even kijken wat je mooi vindt, eerst 1 laag beits doen en dan als het resultaat nog niet naar je zin is, nog eens en dan kun je altijd nog kijken of je er nog wax overheen doet.
    Succes!!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, die Monica. Dank voor het advies. Grappig genoeg ben ik, nét voordat ik je commentaar las, al naar de doe-het-zelf geweest en heb ik afbijt gekocht. Ga ik dus vanavond mee beginnen en hopelijk heeft dat meer succes. Had het echt helemaal gehad met dat schuren.
      Ja, die loogbeits had ik eigenlijk voor iets anders gekocht (vijzels) maar ik denk dat ik hem nu maar voor het paardje ga gebruiken.
      Janny

      Verwijderen
  3. Hihi zonde van al je schuuruurtjes, ik weet dat het een drama is, ik smeer er altijd meteen afbijt op, is niet zo goed voor t milieu, maar het werkt super.
    Soms moet het weleens 2 keer hoor, dat afbijten.
    Dan hoef je daarna, als het object afgespoeld en gedroogd is, maar heel kort te schuren. Ik ga er dan ook vaak nog even met een staalborstel overheen, om het hout 'open' te maken, zodat de beits er nog beter indringt.

    Succes ermee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooh en met de staalborstel haal je ook de verf uit moeilijke hoekjes en kiertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gigantische klus. Het wordt vast heel mooi. Tips kan ik je niet geven, maar je ziet vaak dat tuinhout na verloop van tijd vanzelf grijs wordt. Wie weet wil hij wel naar buiten .... ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je moet er even doorheen kijken, maar het gaat volgens mij heel mooi worden.
    Je hebt al goede tips van Monica gehad...Paste Wax Carbon is niet zo heel donker, en anders kun je het er weer afhalen met blanke paste wax.

    Succes ermee,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het doet nu wat denken aan mijn paardje uit China.
    de afbijt methode is inderd een goede!

    mag ik me scharen in onder de gemankeerde typjes?

    Gazeuse

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohh...dat is inderdaad een flinke klus. Maar ik zie dat je al tips hebt gekregen om het schuurproces flink te versnellen. Het verschil is nu al heel goed zichtbaar hoor.

    Veel succes met het vervolg! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo, dat is een flinke klus, maar je hebt wel eer van je werk. Zien we het eindresultaat hier ook nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi paardje hoor, toevallig heb ik er vorige week één gekocht die is al helemaal goed van kleur gelukkig.alleen was er een stuk van zijn oor af op zich niet erg want dat past er wel bij maar het viel echt op door de kleur en daar heb ik gewoon even een aansteker bijgehouden nu lijkt het dus net of het zo hoort.succes ermee!!!
    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien is gootsteen-ontstopper een idee?? Haal je alle verf er mee af en het hout bleekt ook gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gootsteenontstopper? Daar zou ik nu niet aan gedacht hebben. Maar na twee keer super afbijt, die niet het gewenste effect had, is het de moeite van het proberen waard. Die verf op dit paardje is werkelijk afschuwelijk, niet eraf te krijgen dus. Dank voor de tip!
      Janny

      Verwijderen
  12. wat een ,,hardnekkig typje,, is dat paardje van jou !
    afbijt dubb ronde, gootsteen ontstopper,en dan nog niet het juiste effect!

    wie weet hoe antiek de verf is die erop zit. Degelijk werk van toen, niet stuk te krijgen.

    Gazeuse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, dit is nu juist niet de werking van antieke verf. Die waren altijd op natuurlijke basis en veel makkelijker te verwijderen (als je dat zou willen). Dit is juist rotzooi, synthetische verf die er dik op zit en in alle kiertjes en naadjes is gelopen. Doordat er ook houtvuller is gebruikt is er een soort vettige substantie ontstaan die heel moeilijk weg te krijgen is.
      Maar ik laat me niet kisten door een paard, hoor!!:-)

      Verwijderen