anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



maandag 19 november 2012

je bent wat je leert...

Alles wat we meemaken, lezen, leren en onthouden tijdens ons leven maakt ons tot degene wie we zijn. Zeker het kunnen onthouden is van belang want het verlies van identiteit zien we het meest terug bij mensen die hun geheugen kwijt zijn. Hoe mijn moeder en vader tijdens hun dementie veranderden staat nog steeds op mijn netvlies.
Daarom probeer ik mijn best te doen het geheugen in stand te houden. Hoewel genen wel de doorslaggevende rol spelen, zijn er mogelijkheden je geest te laten werken zodat in elk geval het intreden van geheugenverlies wat uitgesteld kan worden. En niet alleen voor het eventuele geheugenverlies is bijblijven goed, maar ik ben van mening dat hoe meer ik mijn hersens gebruik hoe rijker ik als mens word, in intellectueel en (misschien) in spiritueel opzicht. Maar nu zitten we natuurlijk volop in een informatietijdperk en een kenniseconomie en is het voor de iets ouderen onder ons hard werken om bij te blijven.
Elke dag kom ik bijvoorbeeld wel weer een informaticaterm tegen waarvan ik niet het minste benul heb wat die betekent. Met wat navragen bij Hub of kids en het raadplegen van het Internet kom ik er meestal wel achter maar toepassen is dan nog wat anders:-) 
Ook de wereldpolitiek vind ik tegenwoordig lastig bij te houden. Waar ik de ene dag nog dit lees, is het de volgende dag al weer achterhaald en loop ik achter de feiten aan.  Hoe zeer ik ook mijn best doe, ik blijf het gevoel houden niet goed op de hoogte te zijn.
Hetzelfde met de informatie over ons voedsel. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in voeding en voedingsleer. Maar tegenwoordig lijkt het wel of elke dag nieuw onderzoek weer nieuwe feiten oplevert en of alle eerdere onderzoeksresultaten daarmee verouderd zijn. En ik vind het best lastig om steeds weer nieuwe inzichten en kennis te verwerken in dat wat ik eerder aannam over voedsel.
Kortom: hoe zeer ik ook mijn best doe "bij te blijven"; het lijkt tegenwoordig toch of het tempo van al deze informatie te snel gaat.
Iemand zei ooit eens in een gesprek tegen mij: "hoe ouder je wordt, hoe meer je je realiseert dat je eigenlijk niks weet".  Destijds vond ik dat een beetje nonsens. Je leert immers elke dag weer wat bij.
Elke dag ouder is een dag wijzer... of zoiets.
Maar tegenwoordig denk ik dat er wel wat waars in zijn woorden zat.
Je leert wel elke dag wat bij, maar er blijft nog zoveel over wat je niet weet......

15 opmerkingen:

  1. Dat laatste klopt helemaal. Wanneer wij een kennisquiz kijken, is er nog zoveel wat we niet weten. Toch leer ik elke dag wel iets. Door te bloggen, schrijven, puzzelen en lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, en dan die foto erbij. Mooeie blog, maar ik word er toch wat onzeker van.. (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof in: gezonde leefstijl door regelmatig (buiten) bewegen, gezond eten (niet te veel en niet te vet en glutenvrij), af en toe een glaasje rode wijn, vermijden van stress (lukt niet altijd) en humor. Tja, mijn geheugen .... telkens als ik weer iets vergeten ben denk ik 'het zal toch niet ....' Ik lees veel, probeer ook te onthouden wat ik lees of gelezen heb, en speel geheugenspelletjes. Haha, dit laatste is mijn vrijbrief om heel vaak WordFeud te spelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook dat het laatste helemaal klopt, maar we proberen toch zo veel mogelijk bij te blijven.

    Fijne dag groet, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik dacht dat ik de enige was die dat zo ervaart. De informatie gaat inderdaad steeds sneller en pikte je die vroeger zó op, is dat tegenwoordig steeds lastiger. We proberen wel bij te blijven, maar er zijn toch dingen waarvan ik nu zoiets heb, het zal wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn biologieleraar van school zei vroeger: hoe meer je weet van iets, hoe minder je weet van niets. Daar komt jouw stelling wel een beetje bij in de buurt. Het is op zich niet erg als je het gevoel hebt dat je het een en ander aan nieuws langs je heen gaat, als je er maar geen opgejaagd gevoel van krijgt. Af en toe geloof ik al het leed in de wereld, en sla ik een avond het journaal over.
    Levenservaring telt volgens mij zwaarder dan het vergaren van allerhande nieuws.
    Jij bent al een wijze vrouw Janny, en daar steek ik absoluut de draak niet mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk ook dat het zo hoort te gaan, elke dag iets bijleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappige foto.

    Het heeft een poosje geduurd voordat ik door had dat ""nieuws"" niet altijd meer nieuws is. Dat het momenteel veelal meningen, roddels, propaganda, ideeen zijn en dat we zelf moeten filteren wat we geloven wat waar is. Ik maak me daarom op dit moment maar geen zorgen meer wanneer ik niet alles kan volgen. Onlangs las ik nog in een krant (de discussie of patienten met een zeldzame ziekte hun dure medicijnen nog wel mogen hebben, want voor hetzelfde geld kunnen tig "gewone"" zieken geholpen worden) de opmerking dat mensen niet allemaal een HBO niveau hebben en dus niet begrijpen dat het balletjes zijn die opgegooid worden om een discussie te starten.......

    Ik heb zelf bedacht dat het veel beter is om inderdaad iets nieuws te leren. Dat dat goed is om mijn hersens te trainen. En het is ook nog leuk.
    Dus lekker doorgaan met snappen wat er allemaal gebeurd op informatie gebied, laptops, ipads etc. En verder dingen kiezen die bij mij passen om me te ontwikkelen. En het nieuws, natuurlijk wil ik weten wat er gebeurd, maar ik kies mijn eigen kanalen en luister niet naar wat Jan en allemaal te beweren heeft.

    Leuk dat je je eerste dag kleinkind baby sitten hebt. Spannend. Kijk ook weer iets datje hersens stimuleert. En dat ook nog op een heel lieve, dicht bij je passende manier. Veel plezier samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik beschouw mezelf als expert op sommige gebieden en de rest beschouw ik als niet ter zake doende ;)
    Nee hoor, maar ik kan niet alles weten, vind ik zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sluit inderdaad mooi aan bij mijn Kennis/Wijsheid gezegde op FB :-)

    En luidt het gezegde niet dat wijsheid met de jaren komt? Hoewel ik best de nodige kennis heb vergaard (en nog steeds vergaar), ben ik blij dat ik vooral een stuk wijzer ben geworden in de loop der jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zou het ook niet komen door al die nieuwe apparatuur tegenwoordig ?
    Zo heb je een videorecorder,heb je die net door komt de dvd-recorder ,heb je die door (bijwijze van dan he ?!)dan hebben ze weer wat anders en jij maar door die boekjes wurmen ,heb je een pc ,komt de laptop ,laptop is hopeloos "uit"komt de ipad ,zit je weer met je neus in de boekjes hoe alles nu weer werkt(nou ja tegenwoordig zitten er geen boekjes meer bij die moet je zelf uitprinten ,moet ie zeker 150pag uitprinten ,stopt ie ineens halverwege ,zegt dat het papier op is terwijl er nog in zit ,arghhhhhhhhhhhh) ,en zo gaat het met telefoontjes idemdito
    Soms denk ik ,ik heb gewoon geen zin in nieuwe spullen moet ik WEER al die boeken doornemen ,ik hou nml niet zo van al die "bijsluiters"ik ben een type van huphup ,knopjes aanklikken en gaan met die banaan
    Kijk dan denk ik wel es ,wat hadden onze voorouders het toch makkelijk ,oke ze hadden niet veel maar wel een stuk makkelijker voor t koppie zeg maar ,wij hebben het heel de dag alleen maar druk met alle apparatuur ,met alle ergenissen die erbij horen ........hhahah

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weet je ,in de loop der jaren merk je dat wat men vandaag stellig beweerd morgen achterhaald blijkt te zijn .Daardoor besef je hoe weing we eigenlijk weten .eerlijk gezegd is ook mijn respect voor doe mensen die alles zo goed denken te weten en dat aan andere voorschrijven ,flink afgenomen .Lees in het ziekenhuis maar eens een oud damesblad van 20 jaar geleden ,ja echt ze liggen er,je weet niet wat je leest.DE geldende moraal !
    . Eerlijk gezegd vind ik juist de laatse jaren dat veel politici,CEO,doktoren ,geestelijken enz aan collectief geheugenverlies blijken te lijden. Nee Janny dat wij dan wel eens verstrooid zijn en in mijn geval het over de koelkast hebben terwijl we de wasmachine bedoelen is daarbij vergeleken pinuts.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als je die termen nou eens in je dagelijkse opmerkingen integreert. Zoals:

    Ik snap er geen terrabyte van.
    Krijg nou opslagcapaciteit!!
    Ik mag een moederbord worden als ik weet waar ik mijn sleutels gelaten heb.

    Zulke dingen? Dan krijg je op den duur wel feeling voor die nieuwe begrippen. Tenzij je het maar een blue ray maandag doet natuurlijk :-)

    Maar zonder gekheid. Als je er goed over nadenkt is dat verhaal van dementie wel erg deprimerend. Ik neig er naar het weg te stoppen (ik heb al punten zat met mijn huidige gezondheid) want wat kun je doen? Inderdaad, een beetje trainen. Dan heb je toch het gevoel dat je alles hebt gedaan.


    BeantwoordenVerwijderen
  15. en jongeren weten echt niet meer dan jij ...

    BeantwoordenVerwijderen