anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



dinsdag 7 februari 2012

creativiteit...

Ik denk dat ik in wezen een creatief mens ben. Geen wereldschokkend nieuws maar voor mij een prettige wetenschap. Want op dit moment in mijn leven heb ik daar veel aan.
Eigenlijk voelde ik altijd wel dat er creativiteit in me zat. Het heeft echter nooit gestalte gekregen omdat ik mijn mogelijkheden op dit gebied niet serieus genomen heb. Ik kom uit een hardwerkend, nuchter gezin waar kunst, creativiteit en zelfexpressie niet heel hoog in het vaandel stonden. Alles wat je deed moest toch wel "nut" hebben. Ik heb in mijn jeugd dus weinig tot niets aan creativiteit gedaan, of meegekregen.
Ook in mijn verdere leven is er niet echt iets op gang gekomen.
Het bleef vaak bij wat goede invallen en een paar ideeën die weer verdwenen doordat werk, gezin, dagelijkse beslommeringen om aandacht vroegen. Toen mijn kinderen jong waren hebben we wel heel wat afgeschilderd, -geboetseerd, -getekend, en dergelijke. Maar toen ze ouder werden en ik weer meer ging werken raakte het op de achtergrond. Pas nu heb ik het geduld en de nieuwsgierigheid (en niet te vergeten de tijd!) om weer het één en ander op te pakken.
Gisteren ging ik voor het eerst naar een schilderles. Ik heb daar vooralsnog alleen maar perspectieven zitten tekenen. Maar in mijn hoofd zaten al zo veel beelden om te schilderen dat ik na afloop meteen wat schildersdoeken, penselen en verf heb gekocht.
Maar poeh...na wat schetsen lijkt het me toch beter eerst wat grondbeginselen onder de knie te krijgen:-)
Hoe zit het met jullie creativiteit?

13 opmerkingen:

  1. Ik heb 3 jar schilderles gehad, vond 't ook leuk maar heb er momenteel de rust niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben alleen creatief met woorden. Verder bak ik er niets van en heb er ook geen band mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Creativiteit...laat ik nou net bezig zijn met een logje over dit thema! Moet hem nog plaatsen, ben nog even aan het brainstormen.Ik kom uit een creatief gezin, mijn moeder hield van schilderen en beeldhouwen, mijn zus ging naar de kunstacademie, en ik kon mijn creatieve ei kwijt in het onderwijs. Schilderen heb ik ook nog gedaan ( aquarelcursus) , maar wegens tijdgebrek weer de brui aangegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn leven bestaat uit creativiteit! Mijn moeder was heel creatief, en zij stimuleerde het ook bij ons. Zij speelde bijv. ook mooi piano, had zelf als meisje op balletles gezeten etc. Zij handwerkte veel en maakte zelf o.a. kleding. Dit hebben wij als kinderen allemaal van thuis meegekregen! Zelf had ik het liefst naar de kunstacademie gegaan, maar met Mavo kon dat niet. Dus werd ik kleuterleidster. Ik schrijf, fotografeer, schilder, maak gedichten, handwerk, speel piano en zit op een koor... en vind alles heerlijk om te doen!! Super, dat jij nu ook de stap om te gaan schilderen gemaakt heb, wacht maar af, al gaandeweg leer je steeds meer en wordt het steeds leuker! Veel plezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Creativiteit? Wat schrijven betreft best wel. Wat knutselen en fröbelen betreft 0,0.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een heerlijk gevoel om dat reservoir aan creativiteit in jezelf te ontdekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kom uit een familie van kunstschilders maar heb er zelf geen geduld voor. Leuk dat je er nu serieus aan begint. Als je zo gemotiveerd bent, kunnen we nog mooie dingen verwachten. Laat je af en toe wat zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk toch dat je daar eindelijk de tijd (en het geduld) voor hebt. Voor onszelf zijn we altijd te veeleisend. Willen meteen geweldig resultaat zien, terwijl lekker ongegeneerd kliederen juist zo lekker is. Maar je bent al goed begonnen, en een goed begin...juist!
    Liefs Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoals je weet heb ik zojuist mijn eerste schilderij tentoongesteld bij Galerie de Mona Lisa :) liefs Jarry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Janny, ik vind het zo fijn om te lezen hoe je geniet van de tijd en ruimte die je nu hebt om te ontdekken wat je allemaal kunt en wilt. Erg leuk dat we je hier kunnen volgen met alles wat er nog gaat komen.
    Ik doe veel creatieve dingen, maar ben naar mijn eigen mening niet echt creatief omdat ik meestal voorbeelden of patronen nodig heb om iets te maken, heel soms spruit er iets uit mijn eigen geest tevoorschijn en misschien zou ik dat moeten stimuleren, maar ik ben dus ook nogal lui en grijp maar al te graag naar een mooi patroon. Ik zou die schildersdoeken en mooie kwasten en verf vooral kopen voor de heb, schandelijk hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja Jarry, dat weet ik nog! Mag ik je herinneren aan het feit dat ik een eervolle tweede plaats bereikte:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben zo benieuwd wat je allemaal gaat maken. Het is al zo leuk om een eigen werkruimte te creëren en dan dmv schilderen een eigen wereld creëren, is heel fijn.

    Creativieit is voor mij belangrijk. Niet alleen het schilderen wat ik doe, maar vooral ook het creatief denken, anders kunnen denken, geeft me plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk om je creativiteit te ontdekken nu je er ook de tijd voor hebt.
    Ik ben mijn leven lang creatief geweest en hoop er binnenkort ook meer tijd voor te hebben.
    Geniet ervan!
    Groeten,
    Jacoba

    BeantwoordenVerwijderen