anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



donderdag 2 februari 2012

tin...

Hebben jullie dat ook? Het idee dat een tinnen bord wel het toppunt van truttigheid is?
Ik herinner me de borden van mijn oma nog. Keurig in het gelid op de schouw in de keuken. Of de borden bij lievelingstante op het dressoir. Ook keurig op een rijtje!
Maar sinds ik een jaartje geleden in De Potstal zag hoe mooi je tin in een sober interieur kunt integreren, ben ik op andere gedachten gekomen. Ik viel als een blok voor de middeleeuws-aandoende, onregelmatige borden.
In eerste instantie kocht ik een oud bord op een brocantemarkt, ergens in de buurt.














Daarna zag ik op MP nog drie prachtexemplaren, compleet met gegraveerde initialen. En die zijn zeker prachtig; ik zie in gedachten een verre voorouder aan een dis zitten met op deze borden een flinke berg vlees:-)
De borden zijn "breed inzetbaar". Ik heb er soms één (of ook wel meerdere) onder een stoer windlicht. En met een stolp erop en iets moois eronder kun je subtiel ergens de aandacht op vestigen. Als presenteerbord doen ze het ook goed; zandgebak kleurt er heel mooi op. En op mijn ijzeren etagere staan ze ook geweldig. Zeker met een paar decoratieve broden er op. En ook antiek glas en sober tin zijn een goede combinatie.














Echt tin, zeker antiek, is erg duur. Je kunt aan de stempels onderop zien of je te maken hebt met echt tin of met de neptinnen borden, die heel vaak worden aangeboden!
Het is dus zaak om écht goede borden op de kop te tikken. Misschien moet je maar eens gaan kijken bij de opgeslagen familieboedel, of een aardige tante lief aankijken:-)

14 opmerkingen:

  1. Precies wat ik zeggen wou, ook ik vind ze schitterend qua eenvoud en soberheid, helemaal mooi!! Toch eens beter opletten op de volgende rommelmarkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn dit nu ook jouw foto's? Ik vind ze prachtig, ik heb helaas geen tantes met antiek. Sowieso geen familie met antiek.

    Gelukkig bestaat MP.

    Fijne dag, groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tin is in. Je maakte er wat moois van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. (oud) tin staat hier verstopt in de kast ....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Roelien: ja... dit zijn mijn foto's. Voor één keer dus wél gelukt:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie foto's zijn dat. En idd heel stoer die borden.
    Ga de familie eens langs en vertel dan dat die borden echt niet meer kunnen hahaha denk je dat ik dat kan maken? Hihi. Vind ze echt prachtig. Fijne dag nog ....

    En door alle gedoe ben ik geloof vergeten te bedanken voor je lieve mailtje. Bij deze dus Dank en een knuffel van mij ...
    Leni

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O ja, de tinnen kraantjes/koffiepot van oma, en de tinnen asbak van opa, ik kan het me nog goed herinneren. Aaargh, zo lelijk. Maar sinds Jeanne d'Arc Living de doffe matgrijze cloches in de collectie heeft vind ik die "tinlook" toch wel iets hebben. Past helemaal bij de stoere, sobere vergrijsde woonstijl van nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat het ook de kleur is ,dat mooie grijs ,daarom kan het nu weer zeker ?
    Maar ja ,alles komt toch terug ?(als jij het net weggedaan hebt ??hahha)
    Is deze foto bij jou thuis ? wat n sfeertje
    Komen er nog meer van die mooie woonfotos?
    Gr Amy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik moet dan helemaal aan de middeleeuwen en zo denken. En ik hartje de middeleeuwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amy: ik heb geen woonblog. Maar ik ben wel erg geïnteresseerd in huisinrichting, en alles wat ermee samenhangt. Dus af en toe plaats ik wel eens wat, maar niet zo vaak. En ja... deze foto's zijn van mijn eigen huis.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ehhh.... eigenlijk wel een beetje.... (toppunt van truttigheid), maar bij het zien van deze foto's moet ik het wel een beetje bijstellen. Dit ziet er gewoon erg mooi uit! Gaaf!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja... ik zie mezelf die dingen nog niet kopen. Nep of echt... maar nee.

    BeantwoordenVerwijderen