anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



dinsdag 24 januari 2012

Schrijfuitdaging 3: "Verhaaltjes".





BOEKEN...
LEZEN...
LEREN...




Ik ben heel dankbaar dat ik geboren ben met een grote liefde voor lezen.
Dat ik daar mee geboren ben, moet haast wel. Ik kan me tenminste niet herinneren dat er in mijn jeugd bij ons thuis veel gelezen werd of dat ik gestimuleerd werd op dit gebied. Terugdenkend zie ik de kast in de “mooie kamer” die enkele boeken herbergde. Dat waren uitsluitend exemplaren met een fraai kaft, goud-op-snee. En de Bijbel natuurlijk. Ik denk dat die boeken er meer stonden voor de sier dan dat ze echt gelezen werden, de Bijbel uitgezonderd.
Van jongs-af-aan werd ik al geboeid door het geschreven woord. Ik zie mezelf als klein meisje alles lezen wat ik maar te pakken kon krijgen. Op school mocht ik vaak boekjes mee naar huis nemen en mijn buurmeisje was geabonneerd op een kinderblad.
Pas rond mijn twaalfde jaar werden mijn ouders lid van een boekenclub, waarschijnlijk omdat ze mijn gezeur hierover beu waren. Eén keer in de drie maanden mocht er dus een boek worden aangeschaft.
Toen ik, vele jaren later, in “Pride and Prejudice” van Jane Austen de onderstaande zinnen las, paste dat zo ontzettend bij mijn gevoel van vroeger dat ik die zinnen altijd bewaard heb:
“I declare after all
there is no enjoyment like reading!
How much sooner one
tires of any thing than of a book!
When I have a house of my own,
I shall be miserable
if I have not an excellent library.”
Vanaf ongeveer mijn twaalfde werd ik ook lid van de “bieb”. Dat was in ons dorp geen officiële bibliotheek maar een stoffig, oud voorkamertje van een groot huis. Degene die uitleende was zelf minstens zo stoffig als zijn leeswaar en hij slofte op pantoffels van kast naar kast, onderwijl streng oplettend of er geen kinderen naar de “afdeling” voor volwassenen gingen. Als ik mijn ogen dicht doe ruik ik nu nog de oude, muffe geur van dat kamertje. Helaas had je na een paar maanden alles wel gelezen wat er voorhanden was, inclusief de boeken voor volwassenen.
De woorden van Confucius:
“You cannot open a book
without learning something”
vielen bij mij in vruchtbare aarde en toen ik later geld had om zelf boeken te kopen en lid te worden van een normale bibliotheek, was ik helemaal gelukkig.
Vanaf die tijd kon ik ook mijn eigen voorkeur laten gelden. Literatuur kwam in plaats van lectuur (en eerlijk gezegd ook vaak ernaast). De ontdekking dat je jezelf kon ontwikkelen door middel van literatuur vond plaats en ik ging cursussen Nederlandse Literatuur volgen. Later werd ik ook lid van verschillende boekenclubs.
Het volgende citaat (van Jennie Chancey) dat ik tegenkwam sluit goed aan bij mijn gedachte toen over het lezen van literatuur:
“Reading a great work of literature
can truly be likened to having
a conversation with a great mind.”
Vandaag de dag lees ik niet úitsluitend literatuur. Zeker omdat ik nu veel Engels lees, sluipt er wel eens wat luchtigers doorheen. Maar een boek moet toch altijd wel aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen, anders geeft het me geen voldoening.
Er is dan ook weinig anders waar ik meer plezier van heb dan van een fijn boek.
Overigens lees ik momenteel “Bonita Avenue” van Peter Buwalda en dat boek kan ik iedereen bijzonder aanbevelen!

18 opmerkingen:

  1. Ik vind het zo geweldig, lezen. Ben blij dat mijn oudsten het allebei goed kunnen en volgens mij ook echt leuk vinden om te doen. Kun je stimuleren wat je wilt, maar moet er toch in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk logje Janny! Meteen komen mijn eigen herinneringen naar boven van ons dorpsbiebje... Was ik ooit al eens van plan daar over te schrijven, dan ga ik dat nu zeker een keer doen! Mooi ook de citaten, die ga ik bewaren! Groetjes van Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees altijd, sleep mijn boek overal mee naar toe. Kan er geen genoeg van krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben niet zo n roman-lezer
    ik hou meer van boeken waar k nog wat van kan leren ,waar ik iets uit kan halen
    Gr Amy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb altijd veel gelezen, heerlijk. Ik heb dat van mijn pa, die las altijd enorm veel. Zelfs nu liggen er altijd boeken op iedere tafel en bij zijn bed. Hij leest volgens mij iedere bladzijde keer op keer .....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi stukje waaruit een bijzondere liefde voor boeken straalt. Ik heb altijd veel gelezen, maar dat werd van thuis uit gestimuleerd. Mijn vader is nu 84, leest/koopt nog altijd veel boeken, en zou geen dag zonder lezen kunnen! Lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig logje. Ik ben ook stapelgek op lezen. Vanaf mijn zesde lid van de bieb en dan had ik voor mijn zevende de kast van 6 tot 8 al uitgelezen. Mocht ik met speciale toestemming boeken lenen uit de kast van 9 tot 11.
    Je tip staat genoteerd. Momenteel heb ik even een leespauze, omdat ik onvoldoende rust in mijn hoofd heb. Piekeren over mijn lijf maakt dat ik meer puzzel en achter de pc zit. Maar het komt wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met plezier en aandacht gelezen. Je hebt wel een tijdje moeten wachten alvorens je leesbehoefte echt bevredigd werd. Heel herkenbaar. Sinds ik Okkie Pepernoot in handen kreeg, was ik verloren voor de rest van het gezin. Alleen het boek telde. De armoede dreef mijn ouders vaak naar rommelmarkten en dat was prettig want het stikte daar van de tweedehands boeken. Maakte niet uit. Ik las alles wat er voor handen kwam. Het echte onderscheid kwam pas toen ik werkte en zelf boeken kon kopen, te beginnen met Bomans, Carmiggelt, Huizinga (Adriaan en Olivier) etc. Maar pas in de middelbare schooltijd kwam de echte literatuur. En die is nooit meer weggegaan. Je begrijpt dat jouw logje bij mij alle sluizen der herinnering openzette.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik deed alle middelbare avondscholen pas terwijl ik al werkte. Een beetje de omgekeerde wereld dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk logje Janny. Vroeger las ik meer. Op dit moment zijn het vooral veel boeken over de handwerkgeschiedenis en er verschijnen er steeds meer.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Off topic:
    Janny, Ik had eerst een veel liefdevoller einde. Daarin was de witte dame zijn vrouw. De laatste zin luidde: Ze knikte en zei glimlachend: ‘welkom thuis, lieveling.’

    Maar dat vond ik bij nader inzien toch wel een heel zoet einde. En daarom heb ik het paar weer gescheiden en de vrouw een beetje treiterig gemaakt.

    Leuk dat jij op dat laatste stukje inging. De meeste lezers laten het voor wat het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dankjewel janny dat je dit met ons deelt. ik vind het een heel bijzonder verhaal. ik zie dat kleine meisje voor mij, gulzig naar lezen. wonderlijk welke zaadjes er soms in mensen gepland worden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een blogje naar mijn hart, ik ben ook helemaal verslingerd aan lezen. Als ik een dag niet zou lezen, maar dat komt niet voor, zou ik me denk ik leeg voelen...
    Je citaat van Jane Austen ga ik overnemen! Ik ben nu nog in 'De wandelaar' van van Dis aan het lezen maar heb stiekem al even een paar bladzijden in Bonita Avenue gelezen!
    Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb er helaas te weinig tijd voor, maar ben dol op lezen. Op mijn achtste werd ik lid van de bib, vond het geweldig al die boeken om me heen. Ik verslond alles wat los en vast zat, Enid Blyton was m'n favoriet. Rond mijn zestiende nog een tijdje van die debielige flutromannetjes gelezen, categorie " Adonis met donkere ogen deed haar hart sneller kloppen" . Moest het stiekem lezen want mijn ouders vonden het troep. Daarna verplichte literatuur van Hella Haasse, Willem Frederik Hermans,en een moedige poging om een boek van Nietzsche te lezen, bleef er bijkans in steken. Tegewoordig ben ik vooral van het Dan Brown en Stieg Larsson genre.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn moeder, minstens net zo'n gretige lezer als haar dochter, huldigt het credo: 'Als je van lezen houdt, hoef je je nooit te vervelen.' Prachtig blogje! Het zou zomaar een mooi artikel voor Schrijverspunt kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik kan precies hetzelfde vertellen als Marja. Mijn moeder is ook gaan vragen of ik boeken voor oudere kinderen mocht lezen. Ik voel me heerlijk met boeken en tegenwoordig ook tijdschriften om me heen. Ik vind het zo leuk te merken dat meerdere van mijn blog vriendinnen van boeken houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk lezen, ook ik heb ook de hele bieb leeggelezen toen ik klein was. Volgens mij zitten al die lezers nu in de blogosphere als ik de reacties lees ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Van lezen krijg je met recht nooit genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen