anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



zondag 29 mei 2011

geur...

Ik ben dol op geuren. Nou ja... natuurlijk niet op alle geuren!
Veel mensen in een vochtige bus of trein, dat is niet echt iets waar ik blij van word. Net zo min als van de geur van onze oude hond als hij in de regen heeft gelopen of de geur van een urinoir waar ik langs loop.
Maar ik bedoel natuurlijk plezierige geuren. Ik denk dat ik veel eerder geuren herken dan mensen:-)
Gisteren las ik in het NRC een artikel over geuren en de invloed die ze kunnen hebben op het koopgedrag van mensen. Ik wist dat al veel winkels kunstmatige luchtjes de winkel inpompen om de koopzin aan te wakkeren. De geur van pasgebakken brood op de foodafdeling, de geur van bloemen bij de cosmetica en natuurlijk de dennengeur met Kerst.
Maar geur gaat tegenwoordig letterlijk veel verder.
Bij de Rolls Royce fabrieken bijvoorbeeld steeg de verkoop aanzienlijk toen men een geurdispenser met de kunstmatige geur van leer onder de stoelen aanbracht!
Bij Connexxion gebruikt men een naar fris afwaswater ruikende geur om de reizigers zich meer op hun gemak en zelfs veiliger te laten voelen.
In gangen en cellen van politiebureaus in Rotterdam-Rijnmond gebruikt men een speciale sinasappelachtige geur om arrestanten rustiger te houden.
Bij Singapore Airlines is geur, kleur en sfeer helemaal goed doordacht. Stewardessen zijn allemaal even groot, hebben dezelfde borstomvang (!), dezelfde make-up en gebruiken allemaal hetzelfde huisparfum dat ook in de vliegtuigen gebruikt wordt! Een snufje en je herkent Singapore Airlines uit duizenden!
Nog bonter maakte de hotelketen Swissôtel het. Ze lieten een luxueuze huisgeur ontwikkelen die in alle filialen van deze keten gebruikt moest worden. De "fragant artist" die de geur ontwikkelde mengde -echt waar- de geur van geld met die van frisse alpenweiden en ijle berglucht!
En dit is echt maar een heel kleine greep uit bedrijven die geurgebruik hanteren. Bedrijven als IKEA, H&M, en Volvo hebben al lang een eigen bedrijfsgeur. In de Parijse Galeries Lafayette wordt op de babyafdeling kwistig met een wasverzachtergeurtje gestrooid en bij de visafdeling van Walmart ruik je op de visafdeling een artificiële zeelucht!
En het kan nog gekker: door het succesverhaal van Swissôtel gaf de Zwitserse regering opdracht een "Zwitserlandgeur" te onwikkelen.
Degene die de opdracht kreeg keek hier niet raar van op: ze had al eens iets soortgelijks gedaan: ze componeerde al eens de geur van Parijs. En geloof het of niet: hiervoor gebruikte ze odeurs van overvolle asbakken, duivenpoep, slachthuizen maar ook van wijn en chique damesparfums!
Dat ademen wij dus allemaal onbewust in, zelfs zonder dat je doorhebt dat je uberhaupt iets ruikt. En klaarblijkelijk hebben we allemaal een goed geurgeheugen want na een jaar is ons geurgeheugen nog voor 65% intact, terwijl ons visuele geheugen al na drie maanden met 50% is afgenomen.
Ik vond het vreselijk boeiend om te lezen maar was best geschokt te ervaren hoever deze trend al is doorgezet.
Naar aanleiding daarvan zat ik wat voor me uit mijmeren over wat mijn "eigen huisgeur" zou moeten bevatten als ik die zelf zou mogen ontwikkelen (gesteld dat ik dat al zou wíllen). Ik ben er nog niet uit: er zijn al veel mogelijkheden de revue gepasseerd.
Maar mocht ik zover komen dan ga ik hem beslist bottelen! Tegen die tijd geef ik je voorrang bij het bestellen;-)

En jij: uit welke componenten moet "jouw huisgeur" bestaan?

16 opmerkingen:

  1. Doet u mij maar een vleugje herfstbos, een snufje fresia's, een zuchtje bemeste akker en veel verse lavendel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Her komt het de geur van eenn jong hondje , de geur van een babytje dat zijn mijn geuren en dan ook nog een beetje een buitenspeel geur dat zou ik wel als huis geur willen . Voorlopig doe ik het met een geurkaars van Bridge water.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geld stinkt, das duidelijk............
    voor mij moet het in ieder geval een natuurlijke geur zijn, in mijn tuin hoofdzakelijk munt en citroenmelisse maar de geur van Zwitserland zit ook nog altijd in mijn neus..... ik sliep naast een koeienstal.
    XXXm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo schijnt het ook te zijn,dat zwangere vrouwen extreem scherp ruiken.
    maar daar heeft moeder natuur wel een reden voor.

    eens heb ik gelezen ,dat er parfum fabrikanten zijn,die zwangere vrouwen gedurende hun zwangerschap in dienst nemen als super speurneus.

    GAZ.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interesssant om te lezen, al voel ik me er ook wel een beetje gemanipuleed.

    Mijn dochter zegt altijd over mijn moeder dat ze een typische "Oma-geur" heeft. Dan vliegt ze Oma om d'r nek en neemt ze een volle snuif in zich op. Maar naar wat voor lekkers mijn moeder precies ruikt? Daar kunnen we maar niet achter komen...

    Mijn huisgeur? Daar heb ik nog nooit over nagedacht! Eh...bloemig, koffie, vers gebakken brood en appeltaart, met een vleugje konijn. Ik geef het eerlijk toe: een vreemde combinatie.

    Liefs Janny,
    Mirjam Kakelbont

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Snif snif, wat ik in huis wil ruiken?
    Nou, de geur van de zee, pas gemaaid gras, wasgoed gedroogd in de wind, dennenbos, uitgeblazen kaarslucht, rozemarijn, en, nee ik stop ermee.
    Het lijkt me al moeilijk genoeg om dit in een flesje te proppen.

    Gezellige week
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke vraag.
    Maar eerst nog eventjes, de bussen van Connexion ruiken naar een fris afwaswater????? Ik ga altijd met Connexion bussen, ruikt de bussen naar, ik neem aan "schoon" fris afwaswater.....Ik ga echt eens goed ruiken. ;-)
    Ik vind het heerlijk wanneer mijn huis naar schoon wasgoed ruikt en er de lucht van gemaaid gras naar binnen waait. Ik bak graag en vind het dan heerlijk ruiken. En mijn favoriete wierook is rozen met viooltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eigenlijk van de zotte he, al die kunstmatige weldoordachte luchtjes!

    Ik houd wel van muskus achtige luchtjes geloof ik. Niet te zoet, geen sinaasappel of gras. Maar ook al is mijn reukorgaan behoorlijk ontwikkeld qua grootte, de functionaliteit laat vaak te wensen over. Aan mij is het vaak niet besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Marlou:
    een beetje so als Polen, als mijn niewe kind toen ze geboren is, en als de bloemen. En als de niewe parfum van Chloë ook als het kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn huisgeur bestaat momenteel uit kattenpis helaas. Er is een zwarte kat die momenteel Adjes etensbak plundert en en passant zijn geurspoor achterlaat (op het aanrecht!). De door mij gewenste huisgeur zou een combinatie van de reuk van boeken en door de wind gedroogd fris wasgoed zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verhaal lees ik nu,hoe gek kun je het maken.
    En Margreet hierboven treft het ook niet zeg !!! bah p...t er zomaar een poes op je aanrecht.....
    Doe mij maar de geur van pasgemaait gras en een heerlijke bos bloemen.

    Groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Janny,
    Wat een enig verhaal over geur! Ik herken ook geuren uit duizenden.
    Bij mij zou de ideale geur in huis zijn: een beetje bos, een beetje weiland, een beetje zon zee en wind. Fris!
    Leuke reactie van je op mijn rhodo: ja, joh, bij jullie zal het absoluut feest zijn in de tuin met zulke oude rhododendrons! Ik doe mijn ogen dicht en ik zie ze allemaal voor je uit die omgeving, zo prachtig!
    Groeten,
    Jacoba

    BeantwoordenVerwijderen
  13. interessant artikel! mijn droomgeur bestaat wellicht uit een vleugje tijm, salie, den en cypres. lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt boeiend om te lezen Janny! Wij hebben bij de voordeur Wisteria en bij de achterdeur de lavendeltuin. Voorlopig geur genoeg en anders heel graag Chanel no. 5! Fijne zonnige dagen gewenst, lieve groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Interessant verhaal dat ik over het hoofd heb gezien in de NRC. Gelukkig lees ik het nu bij jou.

    Ik ben doel op vers gebakken appeltaart, de geur alleen al...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Janny, wat een leuk log en ik moest meteen denken aan een boek waar mijn vader het vroeger altijd over had "De verborgen verleiders" heette het geloof ik en het was van Vance Packard, wacht fff checken ... ja hoor klopt! Er is niets nieuws onder de zon en wij werden er als jonge kinderen al voor gewaarschuwd door mijn vader. Ik geloof dat het nog gewerkt heeft ook, maar niemand ontkomt aan de verleiding om te kopen door al die verborgen verleiders. Interessant log, graag gelezen. Liefs van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen