anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



donderdag 3 maart 2011

boeiend boek...

Ik las recentelijk het boek Nieuwe route kiezen? Luister naar je innerlijke GPS, van de Amerikaanse Susan Krauss Whitbourne.
Omdat in deze levensfase alle info omtrent veranderingen welkom zijn was ik erg benieuwd wat het boek mij daarover kon vertellen.
Nu is het geen boek dat gaat over de fase waarin ik me momenteel bevind maar niettemin vond ik het toch boeiend.
Het beschrijft de ervaringen en levensverhalen van zo’n 200 mensen die gedurende 40 jaar gevolgd zijn in hun leven.
De auteur onderzocht aan de hand van dit unieke wetenschappelijke project wat mensen bindt.
Wat zijn de keuzes die mensen gelukkig maken en voldoening geven? Waar voelen we ons fijn bij? Wat zorgt aan het eind van ons leven voor een voldane terugblik?
Volgens Susan Krauss Whitbourne zijn een aantal zaken belangrijk hierbij: b.v. een open houding, vermogen tot zelfreflectie, de bereidheid tot aanpassen, een realistische kijk op veranderingen.
Ze geeft advies over het volgen van een positieve levensweg en stelt dat veranderen op welke leeftijd dan ook mogelijk is.
Nu zijn de mensen die ze 40 jaar lang volgde wel Amerikaanse babyboomers en het verschil in cultuur is wel duidelijk in het boek.
Toch was er bij mij er ook veel herkenning in de gemaakte levenskeuzes; de sociale druk bijvoorbeeld, die vroeger wellicht een grotere rol speelde dan tegenwoordig.
Krauss Whitbourne laat vijf verschillende wegen zien waarop je door het leven kunt gaan, nl.: De slingerweg, Het rechte pad, Het hellend vlak, De overwinningsroute en De authentieke weg.
Ze laat zien hoe je een andere weg kunt kiezen als je niet tevreden bent over het door jouw gevolgde pad.
Ik vond m.n. het laatste hoofdstuk zeer boeiend. Dit gaat over "nalatenschap". Natuurlijk willen we allemaal het gevoel hebben dat we "niet voor niets" hebben geleefd.
Dit hoofdstuk maakt je bewuster van de keuzes die wij maken en geeft je inzicht in hoe je die zou kunnen veranderen (of wellicht je kijk hierop.)
Susan Krauss Whitbourne is professor psychologie aan de Amherst University in Massachusetts en ontving voor haar werk al diverse prijzen.
Het boek is aan te bevelen voor iedereen die geïnteresseerd is in de keuzes die we dagelijks maken en de invloed daarvan op ons leven.

14 opmerkingen:

  1. Interessant. Het is niet altijd gemakkelijk om te weten wat je innerlijke GPS zegt. Of mijn innerlijke GPS wijst me weleens de verkeerde weg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt zeer interessant! Ik noteer het boek in mijn schriftje. Bedankt voor deze tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lijkt me een boeiend boek...al volg ik wel vrij goed mijn gpsje...alleen hebben we toch altijd een aantal verantwoordelijkheden in het leven ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mij lijkt het zeer de moeite waard. Ik ga eens kijken of het in onze bibliotheek is.
    Bij twijfel niet doen, is bij ons een geliefde leus. Daar kom je zonder GPS ook een eind mee.
    Dora

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het klinkt interessant. Ik ga eens bij de bieb neuzen. Eventueel zet ik het op mijn verlanglijstje. Wij hebben voor 80% de authentieke weg gekozen, maar toch ook een paar keer hellende en slingerende paden gekozen. Ach, we zijn in elk geval nog steeds samen op weg. Al bijna 40 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Janny. Origineel ben ik niet, maar ik heb ook de titel genoteerd. Het boek lijkt me zondermeer de moeite waard. Al volg ik naar mijn idee redelijk m'n eigen GPS, toch blijft mijn pad vooral een slingerpad met hier en daar een hellend vlak. Met mijn man aan mijn zij kan ik elke weg wel aan. En enige verdieping kan nooit kwaad! Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit lijkt me een heel boeiend boek Janny! We hebben allemaal periodes in ons leven dat we ofwel automatisch, zonder echt nadenken ons paadje vervolgen, vaak afgewisseld met de periodes dat we onszelf afvragen of we nou wel op de goeie weg zitten. Hoe vaak bepaalt je verstand niet wat je doet, terwijl je gevoel (GPS, leuk bedacht!) eigenlijk iets heel anders aangeeft? Eens kijken of de Bieb hem heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is makkelijk om op hetzelfde paadje te blijven en soms ben je daar ook zo aan gewend, maar misschien niet verkeerd om eens een andere kijk op de dingen te krijgen.
    Fijn weekend, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Marlou:
    Ik heb nog wel het een en ander staan hier om nog te lezen. Maar ik ga ik het wel daarna lezen. Mijn inerlijker GPS stuurt me soms echt de verkeerde kant op.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. en welk merk GPS wijst je de beste route ;) ?
    was er maar een duidelijk navigatiesysteem dat je de weg wijst. nu is het toch trial en error - en meestal zonder mogelijkheid om achteruit te rijden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kende het boek al. Niet gelezen maar over gepraat met schoonzus. Die er niet enthousiast over was. Ik heb het daarom niet geleend maar zal dat nu toch maar doen.
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Klinkt interessant Janny.........
    XXXm

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees geen non-fictie ;) raar maar waar. Dus zal ik de titel niet opschrijven, maar wel fijn om hier te lezen dat we allemaal blijkbaar eens de weg kwijt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen