anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



donderdag 9 september 2010

letters en spinazie...

Er zijn mensen die regelmatig onderzoeken doen naar het kennispeil in Nederland.
Zo heeft een docent van de Hogeschool Saxion geruime tijd geleden een onderzoek gedaan naar het kennispeil van tweedejaars HBO-studenten. En als je het verslag van die ingevulde kennistest leest rijzen de haren je te berge.
Om enkele voorbeelden te noemen:
De Thora is een stroming binnen de Islam. Stalin is de uitvinder van kolen en staal. Een lustrum is een kanarie. Spinoza is de uitvinder van de spinazie. De Verlichting is een lamp en tussen Karel de Grote en Napoleon ligt een eeuw!
Onze aankomende managers en directeuren denken dat de politie de wetten maakt in Nederland en dat Provinciale Staten iets is met ministers.
Studenten hebben dus meer algemene ontwikkeling nodig en Saxion is in het gat gesprongen en biedt dit aan. Nu gaat dit natuurlijk wel ten koste van de eigenlijke opleiding want dit soort kennis hadden de studenten al lang moeten bezitten.
Maar helaas is dat niet zo.
Want bij een onderzoek onder middelbare scholieren bleken b.v. havisten niet eens te weten wat eb en vloed veroorzaakt of wat het verschil is tussen proza en poëzie!
Als ik daarover praat met familie en/of vrienden zijn de meningen nogal verdeeld.
Sommigen die in het onderwijs zitten wijten het fenomeen o.a. aan de invoering van het competentiegericht onderwijs. Dit zou volgens hen ten koste gaan van kennis.
Veel jongeren zien het probleem niet zo, want: “je kunt toch alles opzoeken als je dat nodig hebt”!
Nu zijn er in Nederland veel docenten die zich niet zo kunnen vinden in het competentiegericht leren, maar men veronderstelde dat studenten er blij mee waren.
Uit de ervaringen van Saxion blijkt dat niet.
“Eindelijk weer eens kennis in plaats van vaardigheden”. “Heerlijk dat je geen competenties hoeft te laten zien” vonden de ondervraagde studenten.

Toch nodig dus die cursussen?
In elk geval totdat studenten bij letters aan iets anders denken dan aan Sinterklaas:-)

12 opmerkingen:

  1. Nou, ik moet je eerlijk zeggen dat ik wel even verbaasd was, toen ik vandaag bij de HEMA ineens heeeeel vreemde chocoladeletters zag liggen... Ik bedoel... onze eigen Hollandse HEMA... Snap het wel, maar de traditie is zo puur Hollands...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoor hier natuurlijk ook het nodige over het competentiegerichte onderwijs. Dat het niet zo uitpakt dan men zich had voorgesteld is nu toch wel duidelijk, zou ik zeggen.
    Nou weet ik niet of studenten in Deventer dommer zijn dan gemiddeld maar hier sta je toch bij te janken, zeg!
    Goed dat je het blogt.
    Dora

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik al alleen het woord 'competentiegericht' hoor, ga ik al bijna huilen. Volgens mij alleen een smoesje om zoveel om op vakleerkrachten te bezuinigen, terwijl de 'fat cats' hun dure manager onderwijs salarissen opstrijken en studenten de straat op moeten gaan om meer lessen te eisen.

    dit is veel leuker;
    http://awardshow.kennisnet-actie.nl/
    plaats je foto en vul je naam im en word er heel erg vrolijk van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaa... Margreet, die is zeker leuk!
    Ik heb er erg om moeten lachen.
    Bedankt!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet niet veel van competentie onderwijs. Hier zijn ze nog niet zo ver. Ik vind wel dat kinderen veel moeten tegenwordig. Als ik zie wat ze aan huiswerk krijgen op de m.s.
    Kan me niet voorstellen dat ze allemaal zo weinig kennis hebben dan.
    Ik ga me er toch eens in verdiepen.
    Marlou:

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O lieve help, zou het echt zo erg zijn? Je mag toch hopen van niet! Moet opeens aan een opmerking van mijn jongste puberzoon (13) denken. Hij bekeek onlangs een vakantie foto van de Arc de Triomphe. Weet je de naam van die triomfboog nog? vroeg ik. Pfft....uh....eh....
    Ik hielp hem even op weg : "Arc de .........?
    Oh, riep hij, Arc de Parc toch mam ?
    Arghhhhhhhhhhhhhhh. Erg hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ondertussen ga ik toch steeds meer vraagtekens zetten bij het onderwijs in dit zgn. kennisland. Kinderen kunnen na de basisschool nog maar nauwelijks spellen, zijn een ramp met cijfertjes en dus ook waar het gaat om algemene kennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Test,vanmorgen heb ik een reactie geplaatst, maar nu is die foetsie.
    Voor de tweede keer is natuurlijk nooit meer zo spontaan.
    Zie dit maar als een testje,
    Ik waardeer je blog enorm Janny ,gevoelig,dan weer grappig en heel interessant.
    Groet Jarry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Och Janny, die pannenkoeken, zelfs daar bak ik niks van! Altijd te dik, te dun, niet gaar of te bruin. Echt waar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zou het inderdaad zo ernstig zijn met het kennispeil in Nederland. Ik geloof het niet hoor. We staan nog altijd in de toptien van de kennislanden dacht ik. Maar dat weet ik niet zeker Wel weer iets om over na te denken.
    Dank je Janny
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit verbaast me niets! Ik merk het ook wanneer ik andere nationaliteiten voor een excursie heb. Niet alleen de kennis is laag, maar de belangstelling vaak nog minder! Met vriendelijke groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Moeilijke woorden voor VMBO leerlingen!
    Voor 1e jrs VMBO leerlingen heeft de gem.A,dam een lijst opgesteld van 1600 woorden die belangrijk zouden zijn tijdens hun opleiding.
    Dit,omdat deze leerlingen vaak woorden niet beheersen die nodig zijn voor het volgen van lessen.
    Op de lijst staan woorden als: onderwerp , motief , uitdrukking .
    2 Jaar geleden raakten basis scholen zeer ontstemd na de lancering van een woordenlijst met 3000 woorden die kleuters zouden moeten kennen.

    BeantwoordenVerwijderen