anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



donderdag 10 april 2014

één zwaluw maakt nog geen......

...lente!
Nee, hier is het de laatste week niet echt mooi weer geweest.
Als je al zo vroeg in het jaar warm weer ervaart lijken de dagen met lagere temperatuur (die eigenlijk normaal voor de tijd van het jaar is) gewoonweg koud!
Maar goed...we zijn toch wat aan het rommelen in de tuin, altijd leuk natuurlijk.
Nu valt er aan een bostuin, zoals de onze, niet veel te veranderen. Of je zou alles rigoureus moeten verwijderen en er een "normale" tuin van maken. Maar we wonen natuurlijk niet voor niets zo...dat is iets wat we niet overwegen. Al kan ik soms wel eens met weemoed denken aan de prachtige op-kleur borders van ons vorige huis, hoor. Daar was tuinieren eigenlijk veel leuker.
Ik heb hier afgelopen jaren planten (en echt wel rekening gehouden met standplaats en behoeften) neergezet, die ik het jaar erop nooit meer terugvond. Daarentegen groeit er van alles wat ik juist niet wil, véél (en snel ook nog:-)
Maar goed: op enig moment moet je je daar aan overgeven en het beste maken van wat er is, toch?
En er is best heel veel hoor.
Zo hebben we deze week een nieuwe boom geplant ter vervanging van de gesneuvelde, zo'n ruime twintig meter hoge, den. Het is een amberboom geworden. Het zal wel even duren voordat hij echt groot is, maar hij loopt al mooi uit. De amberboom is een boom met in de zomer veel blad (zodat de doorkijk naar het "je-weet-wel" huis wat minder wordt). In de herfst verkleurt het blad naar de herfstkleuren en dat is een mooie afwisseling met het vele groen van de bomen rondom.
De grond rondom moet nog omgeploegd en beplant worden, daar ga ik eerdaags aan beginnen.

Ook heb ik een paar bakken beplant met kleine viooltjes. Dat vind ik toch altijd weer de leukste lentebloemen voor in de bakken. Ik heb ze altijd in blauw, roze en wit.

Twee witte gietijzeren bakken met blauwe viooltjes op het kleine tafeltje voor ons voorraam.

Twee grijze gietijzeren bakken, ook met blauw, op de serretafel.
Een gietijzeren oorvaas met roze viooltjes op het zitje bij de werkkamers.
In de bakjes aan weerskanten van het trapje ook nog wat blauwe viooltjes. De witte staan aan de achterkant maar zijn nog erg dicht, dus daar geen fotootje van.


De "ladies", zoals ik de betonnen sierdames in onze tuin noem, zijn weer even schoongemaakt, evenals de tafels etc. in de serre. Hier in het bos verweert alles erg snel en met een paar weken is alles weer groen. Als ik het niet schoonmaak dan wordt het slijmerig en vies. Verweerd vind ik mooi, maar vies is vies....:-)
Mijn grote ton staat te wachten om gevuld te worden. Ik wil hem met vaste planten vullen. Aanvankelijk dacht ik aan hosta's. Maar daarvan staan er hier al enorm veel en bovendien is het al zo groen hier...ik vind kleur dan wel leuker. Verleden jaar had ik er eenjarigen ingezet en dat stond hartstikke leuk, maar kostte wel een vermogen! Dus dat gaat het niet meer worden, vermoed ik.
Iemand nog ideeën voor een leuke blijvende tonbeplanting...geen vijverbeplanting want we hebben hier dus al een heel grote vijver.
Er bloeit wel het een en ander en dat is altijd leuk in deze groene omgeving. Maar het grote kleurspektakel komt zo meteen met alle rhododrendrons; altijd een feest om te zien!
Ze zijn wel drastisch gesnoeid, verleden jaar, dus wel even afwachten of ze weer zo overdadig bloeien. T.z.t. zal ik het laten zien.

25 opmerkingen:

  1. Een bostuin zal inderdaad nadelen hebben, maar je woont er zo mooi Janny! Het is sowieso een prachtig dorp waar je woont, ik ben er deze week een paar keer doorheen gereden omdat ik voor mijn werk ergens moest zijn. Gelukkig zijn er ook veel planten die het goed bij je doen. De rododendrons in bloei moet een prachtig gezicht zijn, ik hoop dat er weer een overdaad aan bloemen verschijnt.

    Ik wens je nog een fijne dag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat woon je toch mooi zeg !! prachtig !!...fijne dag liefs Ria..x !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook viooltjes in de potten gezet, ziet er direct weer leuk uit op de tuintafel. Ik ben hosta- en buxusfan, aan mijn advies voor de ton zul je dus niks hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige omgeving waar je woont....
    Ook ik hou van verweert maar inderdaad het moet niet vies zijn....
    Misschien wintergroene varens in de ton?
    Tongvaren......
    Vind varens wel bij een bostuin horen....we zullen zien wat je ermee gaat doen Janny ;-)
    Fijne dag en liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel gezellig hoor! Leuk al dat blauw

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zo'n tuinpost en wat hebben jullie een mooioe tuin, volgens mij ook heel groot.
    Ik heb nog steeds niks gedaan in onze tuin, ik heb wel al Carlo opdracht gegeven de steentjes met de hogedrukspuit schoon te maken, is meteen het onkruid tussen die steentjes weg, dat vind ik altijd zo lelijk.
    Misschien zijn lavendelplanten wat voor in die ton, die geuren ook nog eens heerlijk.
    Wat zijn je betonnen beelden schoon geworden zeg, ik kijk nu even naar die van mij, maar die verweerd wel mooi volgens mij, niet kleverig in ieder geval.
    Ik ga weer schilderen (het trappengat hè) alleen heeft Zoya een vriendinnetje meegenomen (daar had ik eigenlijk niet zo'n zin in maar ja...)
    Fijne dag nog!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn beelden zijn een beetje té schoon momenteel! Maar ik weet dat ze over een week of wat weer helemaal groen zijn. Ze moeten wat meer bruinig groen worden, dat vind ik persoonlijk mooier.

      Verwijderen
  7. Wat woon je toch prachtig! En een grote tuin volgens mij! Daar komt natuurlijk ook veel onderhoud bij kijken! Heerlijk dat het tuin seizoen weer aanbreekt en ik zou ook net als Monica al opperde lavendel in je ton zetten, En dan die speciale met die mooie pluimen! Ik weet even niet hoe die heten. Ik koop er ieder jaar weer een paar, ben er gek op!

    Fijne dag verder!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een romantische tuin. Echt geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat wonen jullie mooi, zeg. En zo te zien ziet jouw tuin er prachtig uit! Ook mooi zo met de grote bomen er omheen. Hier zal je wel heel wat vogels en eekhoorntjes of andere dieren zien.Een bostuin zal best zijn nadelen hebben maar ik vind het mooi natuurlijk.
    Je ladies zijn ook mooi in de tuin. Hier hou ik ook zo van......
    Alles ziet er prachtig uit!!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. leuk hoor al die viooltjes. Ik geniet altijd weer van het voorjaar, ook al is de tuin dan een tijdrovende klus. Ben je net helemaal rond, kun je weer van voren af aan beginnen. maar in mijn belving zit het weer helemaal mee. Alleen aan het begin van deze week niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een bostuin lijkt me heel mooi, en ik denk dat de rododendron straks prachtig is bij jou. Want als ik me niet vergis doet die het in de bossen het beste.

    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke plek en zo`n bostuin....super!

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Janny,
    Ik had al een heel verhaal geschreven en wilde het publiceren, laat internet het afweten en krijg ik een foutmelding. We gaan het opnieuw proberen.
    Al je violen vind ik heel mooi. Het zijn en blijven de voorjaarsbloemen!
    En in de ton: als je nog een licht en zonnig plekje hebt, zou je dan een stamroos kunnen overwegen. Daar heb je maanden bloemen van. Op mijn balkon staat er ook een in een pot en daar komen al weer nieuwe knoppen in en vorig jaar heeft ze mooi gebloeid.
    Jullie wonen fantastisch. Lijkt bijna een beetje vakantie. En als het een hete zomer is lijkt het me ook wel koel tussen de bomen.
    Het is wel een prachtige tijd van het jaar om alles weer op te zien komen, de groei en de bloei. Ik geniet er altijd van.
    En je lady's zijn ook prachtig, zeg!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke tuin. Wat zal het bij jou buiten lekker ruiken naar bos. Hi hi ik word altijd heerlijk rustig als ik door het bos fiets en dan de geur van de
    natuur ruik. Jou beelden vind ik heel
    mooi. Wel jammer dat dat ene beeld op
    de grote tafel buiten ligt. Daar ben ik
    al heel lang na op zoek. Ik vind haar zo
    mooi.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat wonen jullie mooi, misschien is een hortensia iets voor in de grote ton er is tegen woordig een soort die heel lang bloeit van mei tot oktober en komt elk jaar weer in bloei ook op pot groetjes caro

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk Janny om weer even mee te kijken in je tuin. Wat een werk is het toch hè? Ik kan mijn eigen tuin amper in toom houden, moet hoognodig de tuinman bellen. Fijn weekend! Geniet van je mooie tuin !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een geweldige tuin hebben jullie! Volgens mij heb je altijd een vakantiegevoel als je zo mag wonen! Een hele gezellige zondag nog, liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt het alweer gezellig gemaakt in je tuin ,ook hier alweer wat viooltjes aangeschaft hoor we willen toch weer wat kleur in de tuin he?
    Er moet hier ook nog veel gedaan worden ,je blijft bezig he ,mn man is nu net bezig een loodzware eettafel neer te zetten ,en ik denk alleen maar "schiet nou op ,ik wil gaan stylen"!
    Hahaaaa hij moet op je blig komen zeker zegt ie ? Hahaaa hij kent me

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een geweldige tuin Janny! Al kan ik me voorstellen dat je echt even moet wennen om met het bos 'mee' te gaan, ipv ertegenin...;-))

    Lieve groet,

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat woon je daar mooi! En wat een heerlijke tuin. Zoveel ruimte en vrijheid om je heen lijkt me heerlijk! Hier heb ik ook een paar potten met lavendel staan en ook met hortensia en dat gaat super! Ze blijven hartstikke mooi. Fijne week.

    Lieve groet Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bijzonder toch zo'n bostuin. Het zal vast ook nadelen hebben, maar wel geweldig om al die ruimte om je huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik zeg: doe mij zo'n bostuin! :-) Hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Janny misschien ook nog eens kijken op www.vide-greniers.org
    ik denk dat de link die ik je daarnet stuurde alleen voor noord-frankrijk is
    op bovenstaande link kan je alle departementen vinden zie ik…
    liefs kathy

    BeantwoordenVerwijderen