anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



zondag 13 maart 2011

gedicht van maart...

De winter en mijn lief zijn heen

De winter en mijn lief zijn heen.
Er zit een merel op het dak,
zijn keel beweegt, zijn snavel beeft
alsof hij in zichzelve sprak.

Hij luistert: uit een verre boom
klinkt als het ketsen van twee stenen
een vonkenregen van verlangen
zo luid, zo helder en zo bang.

De merel stort zich met een kreet
vol wildheid in de voorjaarsvlagen.
Ik kan het bijna niet verdragen:
mijn voorjaar en mijn lief zijn heen.


'Vergezichten en gezichten'
M. Vasalis

12 opmerkingen:

  1. mooi!
    de winter is heen, mijn lief gelukkig niet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe weemoedig en prachtig... Gelukkig keert mijn lief waarschijnlijk binnen een week of drie weerom!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig is jouw voorjaar er nog en hopelijk je lief ook.
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gedicht, krachtig maar ook melancholiek. Maar is de winter heen? Lang leve de lente! Met mijn lief samen wordt het een lang voorjaar...

    Bedankt Janny voor je goede keus,
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dear March, come in!
    How glad I am!
    I looked for you before.
    Put down your hat–
    You must have walked–
    How out of breath you are!
    Dear March, how are you?
    And the rest?
    Did you leave Nature well?
    Oh, March, come right upstairs with me,
    I have so much to tell!

    I got your letter, and the birds’;
    The maples never knew
    That you were coming,–I declare,
    How red their faces grew!
    But, March, forgive me–
    And all those hills
    You left for me to hue;
    There was no purple suitable,
    You took it all with you.

    Who knocks? That April!
    Lock the door!
    I will not be pursued!
    He stayed away a year, to call
    When I am occupied.
    But trifles look so trivial
    As soon as you have come,
    That blame is just as dear as praise
    And praise as mere as blame.

    Emily Dickinson

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij houdt van Vasalis, he? Ik ben hier al vaker een gedicht van haar tegengekomen.
    Echt leuk dat je regelmatig een gedicht in je blog zet, Janny. Zo kom ik ook eens aan de poëzie.
    Dora

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sorry, twee keer geplaatst. Een verwijderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net weer terug. Moet steets weer wennen.
    Ik heb veel berichjes gelezen. Mooi gedicht ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi Janny, net als jou houd ik zoveel van Vasalis... Met gedichtendag plaatste ik nog een gedicht van haar!
    Dag!

    BeantwoordenVerwijderen