anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



zondag 27 juni 2010

bergen energie opgedaan…

"Hier scheen 't geluk bereikbaar", aldus J.C. Bloem, de beroemde dichter, over Bergen.
En dat klopt!
Heerlijk een weekend lang uitgewaaid in Bergen.
Prima hotelletje, lekkere lange strandwandelingen, terrasjes met rosé, heerlijke salades, bekenden van héél lang geleden tegengekomen en bijgekletst, met mooi boek uren in de schaduw.
Uitrusten van werk en lekker tijd voor elkaar. Het was heerlijk.
Heb het gevoel veel langer weggeweest te zijn.
De energie stroomt weer!

Verschillende bekende schrijvers wandelden ooit in Bergen rond, tientallen huurden er huisjes om in alle rust te kunnen werken of verpozen.
Herman Gorter verbleef er heel regelmatig en schreef er het o.a onderstaand gedicht, dat op de placemat stond van het eetcafé waar we aten.

Zie je ik hou van je (door Herman Gorter 1864-1927)

Zie je ik hou van je,
Ik vin je zo lief en licht -
je ogen zijn zo vol licht.
Ik hou van je, ik hou van je.
En je neus en je mond en je haar
en je ogen en je hals waar
je kraagje zit en je oor
met je haar ervoor.
Zie je ik wou graag zijn
jou, maar het kan niet zijn,
het licht is om je, je bent
nu toch wat je eenmaal bent.
O ja, ik hou van je,
ik hou zo vrees'lijk veel van je
ik wou het helemaal zeggen -
Maar ik kon het niet zeggen.

12 opmerkingen:

  1. Dag Janny,

    Herman Gorter heeft zulke mooie gedichten geschreven. Heerlijk dat jullie van een weekend Bergen hebben genoten. Het is zo'n leuk plaatsje met geweldige winkeltjes en eetgelegenheden, maar dat hebben jullie al ontdekt.
    Bedankt voor dit mooie gedicht op de zondagavond. Dag, Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat heerlijk, een weekendje Bergen! Ik vind het z 'on sfeervol dorp. Met deze zomerse temperaturen was het natuurlijk extra genieten.
    groetjes Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke temperatuur had je ook dit weekend...Mooie teksten, dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk1 Zon, zee, zand en Bergen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OOOO, wat heerlijk! Ik vind Bergen ook zo leuk.
    Heerlijk even er tussen uit, he? En jullie troffen het natuurlijk wel met het weer, zeg.
    Dora

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, Bergen is een kunstenaarsdorp, nog steeds hoor. Er wonen momenteel ook nu nog veel schrijvers en schilders.
    Mooi gedicht van Gorter, vond ik altijd al. Laat me raden: jullie hebben bij Gorter gegeten!
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Janny, wat doe je me zuchten van genoegen als ik je verslag van het weekend lees. Bergen is prachtig. En dan het gedicht....zucht! Prachtig! En dat zomaar op een placemat! Een cadeautje. Dank je wel! Fijne zonnige dag. Buiten en in je hart.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig, ik was ook in Bergen dit weekend, op een boerderij voor een feestje! Niet in het dorp, maar ik ken het goed, heerlijk is het er.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt goed Janny. Was het niet vreselijk warm? Altijd fijn he, om langs het strand te lopen? Doen wij ook graag. Nog een weekje en dan zitten we bijna aan de Middellandse Zee. Frankrijk. Heb er ook zo'n zin in!
    Yvon Cornelissen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marlou
    Mooi dat jij je weer even opgeladen hebt. Het klinkt ook heerlijk. Ik loop op mijn tandvlees, school: rapportvergaderingen, verslagen, schoolkampen, afsluitingen.
    Maar nog even: en dan op naar Zweden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lilian: Welkom op mijn blog! Ja, inderdaad hebben we we al het één en ander in Bergen ontdekt. Is vast niet de laatste keer dat we erheen gaan, denk ik.
    Hennie: was inderdaad heel mooi weer. Dat maakte het extra leuk.
    Roelien: de teksten zijn niet van mij, als je de gedichten bedoelt:-)
    Theresia: leuke woordspeling!
    Dora: we zijn bofkonten, dat weet je toch?
    Miriam: ja, moeilijk te raden he?
    Tineke: graag gedaan. Hou je ook zo van gedichten?
    MM: hé: hadden we elkaar zo maar tegen kunnen komen. Of misschien hebben we dat ook wel gedaan!
    Yvon: alvast een fijne tijd in Frankrijk.
    Marlou: nog eventjes, meid! Ik weet dat het altijd een heel drukke tijd is. Maar Zweden gloort aan de horizon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zou ik toch bijna jaloers op je worden! Maar nee hoor, Janny, het is je van harte gegund. En jij hebt zo prachtig beschreven wat ik in de vakantie van plan ben om te gaan doen (samen met Man en Kindlief uiteraard.) Bedankt voor het prachtige gedicht. Het zijn de krenten in jouw pap! Groetjes en nog heel veel zonnige dagen toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen