anyone who keeps the ability to see beauty never grows old - Franz Kafka



donderdag 8 oktober 2009

Roze Oktober....

Alles staat deze maand in het teken van Pink Ribbon.
Er wordt geadverteerd met roze gekleurde bijouterieën en complete winkels worden roze gekleurd. Op T.V. zien we B.N.-ers die zich inzetten voor de zaak; het liefst prachtig uitgedost op een groots gala. Bedrijven laten ons graag en overvloedig weten dat ze een bijdrage leveren aan dit goede doel. Er is een roze telefoon ontworpen, dag- en weekbladen verschijnen in het roze en ik lieg niet: er zijn zelfs roze M&M's op de markt gebracht!
Begrijp me goed: borstkanker is een ernstige zaak!
En aandacht voor onderzoek en preventie is zeker op zijn plaats want één op de acht vrouwen krijgt deze ziekte. Dus hoe meer we er van weten en hoe meer informatie er op de markt komt, hoe beter!
Maar mag het een beetje minder glamourous en een beetje minder commercieel?

7 opmerkingen:

  1. Hallo Janny,
    Leuk zo je "ziele-roerselen" te lezen, heel herkenbaar.... om even bij stil te staan. Ik lees ze met plezier en kijk uit naar de volgenden.
    groetjes,

    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal gelijk Janny,
    Een collega van me (borstkanker gehad) had "het" blad bij zich tijdens de nachtdienst, toen ik een beetje aarzelend mijn mening gaf op het (commerciele) blad, hebben we zo'n fijne klik gehad.
    Soms spannend voor je mening uitkomen, maar het opend deuren....
    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, zo denk ik er ook over. Niet dat het niet belangrijk is maar het lijkt tegenwoordig wel een erg hippe business. Lijkt me heel naar voor alle dames die niet zo glamorous zijn.
    Dora

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Persoonlijk denk ik dat men borstkanker uit de zielige hoek wil halen.Vandaar die glamour ,al dat optimisme,als je maar positief blijft!
    Ach ik weet wel beter het is gewoon een K.. ziekte ,met niets glamoureus ,behalve die momentjes van hoop die jammergenoeg vaak net zo snel weer de grond in worden geboord.Maar als al die glamour ,geld voor onderzoek opbrengt.Prima! Gelukig wordt er nog steeds vooruitgang geboekt bij het bestrijden van deze verschrikkelijke ziekte.
    Wat betreft aandacht staan nu eens vrouwen volop in de aandacht.Een ijzersterke lobby wat ik toch wel heel knap vind!
    Jarry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jarry: ja, dat zou je denken: dat het doel de middelen heiligt. Lijkt ook redelijk. Maar ik heb in mijn omgeving meegemaakt dat iemand met borstkanker zich schuldig voelde omdat ze zich helemaal niet zo glamourous voelde en niet zo ontzettend positief. En natuurlijk is het prachtig dat mensen met de ziekte (uiteraard bijna alleen maar vrouwen)aandacht krijgen. Maar al die hele en halve B.N.ers die zich hierdoor willen profileren, al die fabrikanten die eraan willen verdienen, etc. roepen ook weerstand op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat dat opgeklopte optimisme betreft ben ik het helemaal met je eens .
    Het lijkt wel of je niet meer boos,bang en verdrietig mag zijn.
    Zo zwaar beladenen als vroeger was ook niet goed.Maar nu gaan we van het een in het andere uiterste.
    groetjes Jarry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 100% met je eens, Janny.

    BeantwoordenVerwijderen